De Categorieën

De Categorieën

In het SAN Jaarboek werken we met 12 verschillende categorieën. De inzender kiest zelf in welke categorie de inzending valt. Voor elke categorie wordt een afzonderlijke jury samengesteld en uiteraard zijn er afzonderlijke bekroningen.

De 12 categorieën

Om appels met appels en peren met peren te kunnen vergelijken zijn er 12 categorieën in het SAN Jaarboek.

  1. Actualiteiten (NIEUW sinds 2020)
    Categorie voor tijdgeest-gedreven campagnes die aanhaken op actuele zaken bijv. politiek, maatschappelijk, sport etc.
    NB Extra inzenden naast eigen vak/branche categorie tegen gereduceerd tarief.
  2. Business-to-Business
    Communicatie voor producten/diensten van bedrijven/instellingen gericht op zakelijke partners.
  3. Corporate (incl. Personeel)
    De communicatieboodschap betreft de gehele organisatie en is niet product gericht.
  4. Dienstverlening
    Communicatie gericht op consumenten voor diensten/producten in verschillende dienstverlenende branches behalve financieel.
  5. Dienstverlening Financieel
    Communicatie gericht op consumenten voor diensten/producten van financiële dienstverleners.
  6. Durables
    Communicatie gericht op consumenten voor duurzame gebruiksartikelen / producten. (Bijv. kleding, schoenen, witgoed, bruingoed, meubels, auto’s, verf, vloerbedekking, sieraden, etc.)
  7. Fast Moving
    Communicatie gericht op consumenten voor producten – veelal in de foodsector – met een hoge omloopsnelheid.
  8. Non-Profit & Overheid
    Communicatie gericht op consumenten vanuit de overheid of een non-profit organisatie.
    NB Gereduceerd tarief voor goede doelen met een CBF-keurmerk.
  9. Retail
    Communicatie gericht op consumenten waarbij een winkelformule centraal staat.
  10.  Smart Idea
    Categorie voor kleinere (activatie) campagnes of slimme ideeën uitgevoerd op een kosteneffectieve manier, die hebben bijgedragen aan merk-, verkoop- of gedragsdoelstellingen. Het mag een op zichzelf staand idee zijn of onderdeel zijn van een grotere campagne. NB tegen gereduceerd tarief.
  11.  Vrije Tijd
    Communicatie gericht op consumenten voor producten of diensten t.b.v. vrijetijdsbesteding zoals bijvoorbeeld media, sport, vakanties etc.
  12.  Branding 360° 
    Overkoepelende categorie voor spraakmakende (merk)campagnes die naast bereik vooral aantoonbaar effect genereren. Campagnes die via verschillende kanalen (bought, owned en earned media) zorgen voor een sterkere (merk)positie of zelfs een doorbraak in de markt. Deze speciale categorie wordt gejureerd door de 22 juryvoorzitters van de andere 11 categorieën.
    NB Extra inzenden naast eigen vak/branche categorie tegen gereduceerd tarief.

De inzender kiest zelf voor welke categorie de inzending bestemd is. Wanneer de SAN twijfelt aan de gekozen categorie, neemt zij contact op met de inzender.

De categorie: Actualiteiten

2020 was geen jaar als alle andere. De samenleving en de economie schudde op hun grondvesten. En de marketingcommunicatie schudde mee. De stofwolken zijn nog lang niet opgetrokken, maar het is inmiddels wel duidelijk dat niets meer wordt zoals het was.

Deze categorie is juist daarvoor geïntroduceerd. Voor het inzenden geldt dat de campagnes en cases wel eerst in een eigen vak/branche categorie dienen te worden ingestuurd. Zo maak je met één campagne, twee keer kans op een Accent!

Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken