De Categorieën

De Categorieën

In het SAN Jaarboek werken we met 12 verschillende categorieën. De inzender kiest zelf in welke categorie de inzending valt. Voor elke categorie wordt een afzonderlijke jury samengesteld en uiteraard zijn er afzonderlijke bekroningen.

De 12 categorieën

Om appels met appels en peren met peren te kunnen vergelijken zijn er vanaf dit jaar maar liefst 12 categorieën in het SAN Jaarboek.

  1. Actualiteiten (NIEUW vanaf 2020)
    Voor tijdgeest-gedreven campagnes die aanhaken op actuele zaken van het betreffende jaar, bijv. politiek, maatschappelijk, sport etc.
    (Extra inzenden naast eigen vak/branche categorie.)
  2. Business-to-Business
    Communicatie voor producten/diensten van bedrijven/instellingen gericht op zakelijke partners.
  3. Corporate (incl. Personeel)
    De communicatieboodschap betreft de gehele organisatie en is niet productgericht.
  4. Dienstverlening
    Communicatie gericht op consumenten voor diensten/producten in verschillende dienstverlenende branches behalve financieel.
  5. Dienstverlening Financieel
    Communicatie gericht op consumenten voor diensten/producten van financiële dienstverleners.
  6. Durables
    Communicatie gericht op consumenten voor duurzame gebruiksartikelen/producten.
    (Bijvoorbeeld; kleding, schoenen, witgoed, bruingoed, meubels, auto’s, verf, vloerbedekking, sieraden, etc.)
  7. Fast Moving
    Communicatie gericht op consumenten voor producten – veelal in de foodsector – met een hoge omloopsnelheid.
  8. Non-Profit & Overheid
    Communicatie gericht op consumenten vanuit de overheid of een non-profit organisatie.
  9. Retail
    Communicatie-uitingen gericht op consumenten waarbij een winkelformule centraal staat.
  10.  Smart Idea
    Categorie voor kleinere (activatie) campagnes of ideeën die op een kwalitatief hoogwaardige en vooral ook kosteneffectieve manier hebben bijgedragen aan merk-,verkoop- of gedrags-doelstellingen. Het mag een op zichzelf staand idee zijn of onderdeel zijn van een grotere campagne.
  11.  Vrije Tijd
    Communicatie gericht op consumenten voor producten of diensten t.b.v. vrijetijdsbesteding zoals bijvoorbeeld media, sport, vakanties etc.
  12.  Branding 360° 
    Overkoepelende categorie voor merkcampagnes waarmee aantoonbaar de verbinding & interactie met de beoogde doelgroep gerealiseerd wordt, via verschillende kanalen (bought, owned en earned media).
    Spraakmakende campagnes die naast bereik vooral aantoonbaar effect genereren. Campagnes die ervoor zorgen dat het merk een sterkere positie inneemt dan wel zorgen voor een doorbraak in de markt.
    (Extra inzenden naast eigen vak/branche categorie.)

De inzender kiest zelf voor welke categorie de inzending bestemd is. Wanneer de SAN twijfelt aan de gekozen categorie, neemt zij contact op met de inzender.

Nieuwe categorie: Actualiteiten

2020 was geen jaar als alle andere. De samenleving en de economie schudden op hun grondvesten. En de marketingcommunicatie schudt mee. De stofwolken zijn nog lang niet opgetrokken, maar het is inmiddels wel duidelijk dat niets meer wordt zoals het was. Vrijwel alles wat vanzelfsprekend was, is hoogst onzeker geworden.
Maar moeten we daar rouwig om zijn? Je zou ook kunnen zeggen dat de huidige omstandigheden een ideale voedingsbodem zijn voor nieuwe inzichten en buitengewoon stimulerend voor de creativiteit.

Kortom: een uitdaging bij uitstek voor ons vak. Een frisse blik werpen op de wereld om ons heen, kansen zien in wat aanvankelijk alleen een bedreiging lijkt, durven zoeken naar een ‘blessing in disguise’. Veel merken zijn daar de afgelopen periode druk mee bezig geweest en dat leverde prachtig nieuw werk op.

Deze nieuwe categorie is juist daarvoor geïntroduceerd. Voor het inzenden geldt dat de campagnes en cases wel eerst in een eigen vak/branche categorie dienen te worden ingestuurd. Zo maak je met één campagne, twee keer kans op een Accent!

Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken