Juryproces categorieën Jaarboek

Juryproces categorieën Jaarboek

Het delen van kennis is een essentieel onderdeel en maakt de intercollegiale discussies binnen de jury’s van grote waarde!

Jureren in 2 rondes

Het SAN juryproces bestaat uit 2 rondes: Nominatie jurering en Accent jurering.

Een campagne krijgt een Nominatie en gaat door naar de 2e juryronde als het gemiddeld een 7 of hoger heeft gescoord. Een campagne verdient een Accent met een gemiddelde score van een 8 of hoger. Het aantal Accenten wordt niet gekoppeld aan het aantal Nominaties.

(Bedrijfs)Eigen campagnes mogen niet worden beoordeeld

Juryleden en juryvoorzitters mogen eigen campagnes niet beoordelen. Tijdens de jurering verlaten zij de zaal.

Nominatie jurering

Hier wordt vanuit adverteerders perspectief gejureerd. Alsof het bureau een nieuw campagne idee presenteert aan de adverteerder: “dit is het concept, deze media & middelen gaan we inzetten en zo gaan we het uitvoeren (executie)”.

Alle Campagnes worden per inzending beoordeeld. Tijdens de jurering wordt gebruik gemaakt van juryformulieren waarmee de volgende criteria worden beoordeeld:

Concept
– Is het concept relevant, gegeven de geformuleerde doelstelling en doelgroep?
– Is er sprake van een onderscheidend concept?
– Past het concept bij het merk?

Media- & Middelenstrategie
– Past de mediakeuze bij het concept, de geformuleerde doelstelling en doelgroep?
– Is er sprake van een afgewogen media en middelen keuze (single media is ook een keuze)?
– Is het gelukt het concept consistent door te vertalen naar de gekozen middelen?

Executie
– Is de boodschap duidelijk voor de doelgroep en creatief functioneel?
– Is het ontwerp impactvol en onderscheidend?
– Is de uitvoering van een kwalitatief hoog niveau?

Ieder jurylid vult onafhankelijk en anoniem het formulier in, geeft een eindcijfer en een schriftelijke toelichting. Het eindcijfer is het gemiddelde van de cijfers die worden toegekend aan bovengenoemde 3 criteria.

De adverteerders en bureaus kunnen de notulen van hun eigen campagne opvragen bij het SAN kantoor, na bekendmaking van de Nominaties.

Accent jurering

Tijdens deze ronde krijgen de genomineerde adverteerder en het bureau de kans om een toelichting van 10 minuten aanvullende informatie te geven over de campagne.

De presentatie bestaat uit:

  • Doelstelling(en) kort benoemen en toelichten.
  • Doelgroep(en) omschrijven en toelichten.
  • Media- & Middelenstrategie verantwoorden.
  • Creatieve verantwoording.
  • Resultaten van de campagne in relatie tot genoemde doelstelling(en).
  • Tijdens de presentatie beantwoord je de vraag: Wat maakt deze campagne Accent-waardig?

Jouw campagne en bijbehorende RTV materialen zijn tijdens de Nominatie ronde uiteraard grondig bestudeerd. Ga dus geen volledige commercials te tonen. 10 minuten is kort, dus val niet in herhaling met informatie die je al in het boek hebt verstrekt.

Na de presentatie krijgt de jury 5 minuten de tijd voor het stellen van vragen. Nadat de genomineerden de zaal hebben verlaten, kan de jury onderling nog 5 minuten discussiëren.

Criteria voor de jurering zijn wederom: Concept, Media & Middelen strategie en Executie en nieuw in deze ronde zijn de:

  • Resultaten in relatie tot de doelstelling(en).

Ieder jurylid geeft op het juryformulier een eindcijfer en een schriftelijke toelichting. De anoniem ingevulde juryformulieren worden verwerkt door de notaris. De definitieve uitslag wordt bekend gemaakt tijdens de Uitreiking van de SAN Accenten.

(Bedrijfs)Eigen campagnes beoordelen en presenteren

Juryleden en juryvoorzitters mogen ook tijdens deze ronde geen eigen campagnes beoordelen en verlaten tijdens de presentatie en discussie de zaal.
Juryleden mogen eigen campagnes in de categorie waar zij jureren niet zelf presenteren.

Klik hier voor het Juryreglement en de juryformulieren.

Alle data van het huidige seizoen vind je in de Agenda.

Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken