IDFA – DE WERKELIJKHEID VERZIN JE NIET

IDFA / TBWANEBOKO

Bekijk deze campagne op pagina 340 van het SAN Jaarboek 2008.

Adverteerder
IDFA
Titel
Documentaire festival
Bureau
TBWANEBOKO
Account
Annette Menheere, Elise Dam
Copy
Bas Engels
Art
Pim van Nunen, Georgina Vieane
Strateeg
Michael Floor
Opdrachtgever
CEES VAN ‘T HULLENAAR, CATHALIJNE DE WILDE
Film/Productiemaatschappij
25 FPS
Editor
John Gundlach
Muziek
Massive Music
RTV-producer
Rosemarie Praaning
Fotografie
Bart Oomes, Georgina Vieane
Illustraties
Pm van Nunen, Georgina Vieane
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van IDFA
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van TBWANEBOKO
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

IDFA toegankelijker maken voor een breder publiek, zonder de trouwste fans van het festival te vervreemden.

Doelgroep

Iedereen die geïnteresseerd is in een mooi verhaal.

Strategie/Concept

IDFA is het grootste documentaire festival ter wereld, maar heeft een besloten en elitair imago. Bovendien werkt het bestaande imago van documentaires tegen: drammerige reportages over ellende. Daar kijk je niet voor je plezier naar. Dat vooroordeel willen we doorbreken. Wat alle documentaires bindt en wat de kracht van alle documentaires is, is dat je weet dat het verhaal echt is. Dat heeft een andere, veel diepere impact. De werkelijkheid is fascinerend of onvoorspelbaar, soms zelfs ongeloofwaardig, maar altijd meer intrigerend dan fictie. Hiervan is gebruik gemaakt in de campagne. Door een set op een speelfilm na te bootsen wordt de kijker op het verkeerde been gezet. Het script lijkt ongeloofwaardig. Totdat we zien dat het om niet om fictie, maar om de werkelijkheid gaat. Dit soort boeiende scripts komen alleen voor in documentaires. Want de werkelijkheid, die verzin je niet. Media- &

Media- en middelenstrategie

Middelenstrategie: Voorheen bestond communicatie voor IDFA uit losse onderdelen met slechts een beperkte ‘IDFA’ herkenbaarheid. Allereerst is daarom een nieuwe, zeer herkenbare visuele stijl ontwikkeld die gebruikt wordt van programmaboekje tot en met de set van het VPRO programma over het festival. Hiermee beoogden we de merkkracht van IDFA en de samenhang van de middelen te vergroten. Dit is met name belangrijk vanwege het slechts zeer bescheiden mediabudget van IDFA. Bioscooptrailers vormen eigenlijk het hart van de campagnestrategie; ze zijn ingezet om het festival aan te kondigen en top of mind te houden bij de doelgroep van filmliefhebbers. Dezelfde trailers zijn ook op TV uitgezonden om een breder publiek te bereiken. Het campagneconcept is verder doorvertaald naar outdoor, online, print (magazines en dagbladen), catalogi, uitnodigingen, entreebewijzen, nieuwsbrieven en merchandise. Hiermee is er een volledig geïntegreerde campagne gerealiseerd.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen