GOOCHEM

Rijksoverheid / Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Roorda Reclamebureau

Bekijk deze campagne op pagina 350 van het SAN Jaarboek 2009.

Adverteerder
Rijksoverheid / Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Titel
Overheid
Bureau
Roorda Reclamebureau
Account
Judit de Graaff, Eveline de Meij
Copy
Martijn Kempe
Art
Erik Kruize
Strateeg
Hans Bauman
Opdrachtgever
NICK VAN GAALEN, MONIQUE TAAL, JAN SONNEVELD
Film/Productiemaatschappij
Artcore
Editor
Postoffice
Muziek
Studio de Keuken
RTV-producer
Marcel Ossendrijver
Illustraties
3D animatie door Hoaxland
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Rijksoverheid / Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Roorda Reclamebureau
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Het stimuleren van gordelgebruik achterin door kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar.

Doelgroep

Kinderen van 4-8 jaar en hun ouders.

Strategie/Concept

Uit onderzoek blijkt dat het moeilijk is om automatisch gedrag te beïnvloeden met alleen massamediale middelen. Een éénmalige fysieke prikkel op het juiste moment en de juiste plaats kan goed werken. Daarom wordt sinds 2005 Goochem het gordeldier ingezet. Een speelgoeddier dat op de autogordel bevestigd kan worden. Deze gadget wordt gecombineerd met directe communicatie met kinderen en via de kinderen met hun ouders. In 2009 vertelt Goochem op televisie dat kinderen hun gordels om moeten doen en roept hij ze in een tag on op om op www.gordeldier.nl een MeeRijbewijs aan te vragen. Met het gepersonaliseerde rijbewijs kunnen kinderen een eigen gordeldier ophalen bij BP, ANWB en Halfords en krijgen ze korting bij Verkeerspark Assen en Artis. Ouders krijgen een folder meegestuurd met informatie over de regels voor gordelgebruik en kinderzitjes.

Media- en middelenstrategie

Kwalitatief onderzoek heeft uitgewezen TV-commercial dat Goochem goed aanslaat bij de doelgroep 4-8 jaar. Dit zijn kinderen die vooral televisie kijken, niet veel online zijn en een eigen rijbewijs heel stoer vinden. Daarom is de populaire kinderzender Jetix ingezet met spot, non spot, print en online. Speciaal voor de campagne heeft Jetix ‘Het Achterbank Examen’ ontwikkeld. Internet is vooral ingezet als praktisch instrument: de MeeRijbewijzen kunnen online besteld worden. Enige tijd later worden ze per post thuisbezorgd. Inmiddels zijn er al meer dan 60.000 MeeRijbewijzen besteld en verstuurd.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen