Binnenmelk

WSPA / FHV BBDO

Nominatie 2012

Bekijk deze campagne op pagina 406 van het SAN Jaarboek 2012.

Adverteerder
WSPA
Titel
Zuivel
Bureau
FHV BBDO
Account
Eke Rog
Copy
Tim Visser
Art
Thomas Overweg
Strateeg
Derk van Beek
Opdrachtgever
Ruud Tombrock, Maartje Maas
In samenwerking met
OMD Nederland
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van WSPA
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van FHV BBDO
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

Ruim een kwart van alle Nederlandse melkkoeien staat altijd op stal. De verwachting is dat in 2016 bijna de helft van alle koeien de wei niet meer ziet. Dat is ernstig. Want koeien die nooit buiten komen kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen zoals grazen. En leiden vaker aan kreupelheid en infecties. WSPA vindt dat koeien in de wei horen. Hoe zorgen we dat hier aandacht voor komt?

Doelgroep

De Nederlandse zuivelconsument.

Strategie/Concept

Mensen hebben geen idee dat er zoveel melkkoeien nooit buiten komen. Koeien in de wei, koeien in de stal - melk is toch gewoon melk? Daarom maakten we dit abstracte probleem zichtbaar. We bedachten en introduceerden een nieuw melkmerk: Binnenmelk. Buitengewoon lekkere melk van koeien die altijd binnen staan.

Media- en middelenstrategie

De campagne moest op eigen kracht en met minimale ondersteuning groot worden. Om dit te bereiken creëerden we eerst zichtbaarheid voor het nieuwe product. We produceerden een aantal echte pakken Binnenmelk, bouwden een website, plaatsten een billboard op het Leidseplein en een advertentie in Trouw. Vervolgens stimuleerden we de discussie over Binnenmelk. Via Twitter verspreidden we enkele foto's van het product en de uitingen. Snel pakten vele blogs, media en BN'ers de verontwaardiging over Binnenmelk op. Hierna volgde de ontknoping van de campagne. Op het hoogtepunt van de discussie maakten we in Koffietijd bekend dat WSPA achter Binnenmelk zat. Tegelijk stuurden we een persbericht uit en reageerden actief op de vele discussies die online waren uitgebroken. De website van het product Binnenmelk werd omgezet naar Binnenmelkvrij, met daarop een lijst van binnenmelkvrije zuivelproducten. De campagne kreeg buitengewoon veel free publicity en kwam tot leven op Twitter. Missie geslaagd: met een minimaal budget wisten we het probleem van de melkkoeien die nooit buiten komen, bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen