Binnenmelk

Binnenmelk

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
WSPA
Bureau
FHV BBDO
Jaar
2012
Paginanummer
406

Nominatie 2012

Doelstelling

Ruim een kwart van alle Nederlandse melkkoeien staat altijd op stal. De verwachting is dat in 2016 bijna de helft van alle koeien de wei niet meer ziet. Dat is ernstig. Want koeien die nooit buiten komen kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen zoals grazen. En leiden vaker aan kreupelheid en infecties. WSPA vindt dat koeien in de wei horen. Hoe zorgen we dat hier aandacht voor komt?

Doelgroep

De Nederlandse zuivelconsument.

Concept

Mensen hebben geen idee dat er zoveel melkkoeien nooit buiten komen. Koeien in de wei, koeien in de stal - melk is toch gewoon melk? Daarom maakten we dit abstracte probleem zichtbaar. We bedachten en introduceerden een nieuw melkmerk: Binnenmelk. Buitengewoon lekkere melk van koeien die altijd binnen staan.

Media- en middelenstrategie

De campagne moest op eigen kracht en met minimale ondersteuning groot worden. Om dit te bereiken creëerden we eerst zichtbaarheid voor het nieuwe product. We produceerden een aantal echte pakken Binnenmelk, bouwden een website, plaatsten een billboard op het Leidseplein en een advertentie in Trouw. Vervolgens stimuleerden we de discussie over Binnenmelk. Via Twitter verspreidden we enkele foto's van het product en de uitingen. Snel pakten vele blogs, media en BN'ers de verontwaardiging over Binnenmelk op. Hierna volgde de ontknoping van de campagne. Op het hoogtepunt van de discussie maakten we in Koffietijd bekend dat WSPA achter Binnenmelk zat. Tegelijk stuurden we een persbericht uit en reageerden actief op de vele discussies die online waren uitgebroken. De website van het product Binnenmelk werd omgezet naar Binnenmelkvrij, met daarop een lijst van binnenmelkvrije zuivelproducten. De campagne kreeg buitengewoon veel free publicity en kwam tot leven op Twitter. Missie geslaagd: met een minimaal budget wisten we het probleem van de melkkoeien die nooit buiten komen, bij een groot publiek onder de aandacht te brengen.

Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken