Zet je alcoholgebruik op pauze'. Het woord 'pauze' is daarin cruciaal. Dat voelt niet definitief (en is het ook niet) en zorgt dus dat de drempel voor potentiële deelnemers laag is. Belangrijk, want iets laten staan waar je stiekem veel van geniet, is best lastig. Uit de onderzoeken onder de deelnemers van voorgaande jaren bleek dat de voordelen van het niet drinken stuk voor stuk redenen zijn om mee te doen, dus speelden we deze hoog op in de campagne. Echter, een simpele opsomming zou creatief gezien heel flauw worden. En daarmee dus ook niet effectief. Dus gebruikten we de kunst van het overdrijven. We omarmden de clichés en overdreven de voordelen lichtelijk en voorzagen ze van een dikke knipoog. En om het op z'n Cruijffiaans te zeggen: "ieder voordeel heb z'n nadeel." In de campagne stond daarom een gezin centraal, waarvan de man des huizes meedoet aan IkPas. Hij genoot de voordelen van IkPas, zijn gezin 'genoot' mee. Met communicatie zorgden we ook voor een helpende hand. De registratie voor IkPas zorgde voor een 'stok achter de deur', maar ook voor een gevoel van saamhorigheid. We bedachten en ontwikkelden een dashboard en app, waar deelnemers hun voortgang in de gaten konden houden én waar ze badges konden verdienen. Deze waren te delen op social media om bijvoorbeeld trots te laten zien hoe goed ze al bezig waren, maar ook om steun te krijgen van de sociale periferie. Deze gamification-techniek zorgde ervoor dat meedoen leuker werd en dat deelnemers het langer volhielden.