YOURI

NUON RETAIL / N=5

Nominatie 2005

Bekijk deze campagne op pagina 142 van het SAN Jaarboek 2005.

Adverteerder
NUON RETAIL
Titel
energie
Bureau
N=5
Account
Rob-Jan Hendriks, Martijn Steinebach
Copy
Pim Kok
Art
Hakan Coskunsoy
Strateeg
Marc Oosterhout
Opdrachtgever
ILSE LASSCHUIJT, DAGMAR VAN DIJK, JACQUELINE BONN
Film/Productiemaatschappij
Kleine Storm, regisseur: Mijke de Jong
Editor
Dorith Vinken
Muziek
Hou Je Hoofd Cool, artiest: Cool (Toprak/Alberts/Bakker/Jersley/Stokking)
RTV-producer
Marleen Reen
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van NUON RETAIL
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Dienstverlening
Meer Dienstverlening inzendingen

Dienstverlening

Doelstelling

Kinderen bewust leren omgaan met energie en aan te zetten hun ouders te stimuleren zuiniger om te gaan met energie. Met als achterliggende doelstelling Nuon te positioneren als een dienstverlener die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.


Doelgroep

Primair: kinderen van 6-12 jaar. Secundair: meekijkende ouders en volwassenen.


Strategie/Concept

Iedereen weet -en zelfs kinderen weten- dat je bewust om moet gaan met energie, maar als puntje bij paaltje komt, doe je het niet. Nuon heeft gezocht naar een nieuwe en originele manier om energiebesparing op de agenda te krijgen door zich te richten op kinderen. Vanuit de gedachte jong geleerd is oud gedaan, zijn de broertjes Youri en Sven in het leven geroepen. Youri is een stoere, oudere broer en Sven zijn sidekick die het regelmatig moet ontzien. Beide broertjes maken duidelijk hoe simpel het is om energie te besparen. Natuurlijk zonder met de vinger te gaan wijzen. De sfeer van de commercial is zoveel mogelijk gebaseerd op de sfeer uit echte kinderfilms om zo authentiek mogelijk te zijn.


Media- en middelenstrategie

Televisie als hoofdmedium met een volledige focus op uitzending rond kinderprogramma’s op Jetix, Nickelodeon, Zeppelin en Zapp. In lijn met de strategie zijn de commercials ingezet als een kinderserie met elke week een nieuwe commercial. Na gebleken succes werd de serie daarna nogmaals herhaald. Naast een online bannercampagne is er een speciale site www.poweryouri.nl ontwikkeld, waar onder meer informatie voor spreekbeurten kan worden gekregen, spelletjes kunnen worden gespeeld en waar een koppeling is gelegd met lespakketten voor basisscholen. Marketing PR rondom de campagne was gericht op onderzoek naar energiebewust gedrag bij kinderen. Dit heeft onder meer geleid tot een item in het Jeugdjournaal.


Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen