Wees een goede buur!

Wees een goede buur!

Categorie
Actualiteiten
Adverteerder
RODE KRUIS AMSTERDAM-AMSTELLAND
Bureau
GUC Agency
Jaar
2020
Paginanummer
96

Doelstelling

Ontwikkel een campagne, die de inwoners van het Rode Kruis-district Amsterdam-Amstelland informeert en aanzet om elkaar tijdens de COVID-19-lockdown in het voorjaar van 2020 te helpen.

Doelgroep

Inwoners Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en Ouderkerk aan de Amstel.

Merkomschrijving

Het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland (RKAA) helpt de meest hulpbehoevenden in dit district. Van acute (nood)hulp bij calamiteiten tot en met het bevorderen van zelfredzaamheid van kwetsbare mensen.

Concept

Vanuit het inzicht, dat sinds het begin van de COVID-19-crisis voor veel mensen eenzaamheid en isolatie op de loer lagen, had het RKAA behoefte aan een campagne, die inwoners van Amsterdam-Amstelland moest informeren én aanzetten om elkaar tijdens de COVID-19-lockdown te helpen. De campagne moest laagdrempelig (voor jong en oud begrijpelijk), sympathiek (geen angst aanjagen), dichtbij en inclusief (creëer saamhorigheidsgevoel onder de divers samengestelde bevolking van het gebied Amsterdam-Amstelland) zijn.
Rationale: tijdens de lockdown-dagen zitten we allemaal thuis. Jij bent de hele dag thuis, maar je buren ook. En het kan zomaar zijn, dat die buren jouw hulp heel goed kunnen gebruiken. We zijn allemaal - tijdens de lockdown meer dan ooit - afhankelijk van de meest bereikbare hulp: die van een goede buur.
Met de 'Wees een goede buur!'-campagne wilde het RKAA inwoners van Amsterdam en omstreken informeren en aanzetten om elkaar te helpen. Het RKAA hielp daarbij door 'Hulpkaarten' aan te bieden. Met een Hulpkaart, die je in de brievenbus van je buren kon stoppen, gaf je aan een boodschap voor hen te willen doen, de hond uit te willen laten of open te staan voor een praatje. De campagne speelde daarbij in op het feit, dat veel mensen het lastig vinden om hulp te vragen aan vreemden. Door je als buurman of -vrouw kenbaar te maken en hulp aan te bieden, werd de drempel om hulp te vragen duidelijk verlaagd.

Media- en middelenstrategie

Offline: print (Het Parool, PS van de Week); tv-commercial; radiocommercial; outdoor [abri's/mupi's (JCDecaux) en mobiele spectacular ('Goede Buurbolide')]; POS-materiaal bij joint partner Primera; PR en free publicity.
Online: website en social mediakanalen RKAA.
Alle bij de campagne betrokken partijen hebben hun bijdrage hieraan om niet geleverd!
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken