Vanuit het inzicht, dat sinds het begin van de COVID-19-crisis voor veel mensen eenzaamheid en isolatie op de loer lagen, had het RKAA behoefte aan een campagne, die inwoners van Amsterdam-Amstelland moest informeren én aanzetten om elkaar tijdens de COVID-19-lockdown te helpen. De campagne moest laagdrempelig (voor jong en oud begrijpelijk), sympathiek (geen angst aanjagen), dichtbij en inclusief (creëer saamhorigheidsgevoel onder de divers samengestelde bevolking van het gebied Amsterdam-Amstelland) zijn.
Rationale: tijdens de lockdown-dagen zitten we allemaal thuis. Jij bent de hele dag thuis, maar je buren ook. En het kan zomaar zijn, dat die buren jouw hulp heel goed kunnen gebruiken. We zijn allemaal - tijdens de lockdown meer dan ooit - afhankelijk van de meest bereikbare hulp: die van een goede buur.
Met de 'Wees een goede buur!'-campagne wilde het RKAA inwoners van Amsterdam en omstreken informeren en aanzetten om elkaar te helpen. Het RKAA hielp daarbij door 'Hulpkaarten' aan te bieden. Met een Hulpkaart, die je in de brievenbus van je buren kon stoppen, gaf je aan een boodschap voor hen te willen doen, de hond uit te willen laten of open te staan voor een praatje. De campagne speelde daarbij in op het feit, dat veel mensen het lastig vinden om hulp te vragen aan vreemden. Door je als buurman of -vrouw kenbaar te maken en hulp aan te bieden, werd de drempel om hulp te vragen duidelijk verlaagd.