We gaan voor nul

We gaan voor nul

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
UNICEF
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2012
Paginanummer
400

Nominatie 2012

Doelstelling

Zet het onderwerp 'kindersterfte' op de kaart. Maak Nederland bewust van het enorme aantal sterfgevallen onder kinderen en laat mensen in actie komen om dit aantal samen met UNICEF naar nul te brengen.

Doelgroep

Alle Nederlanders.

Concept

Elke dag sterven 19.000 kinderen door oorzaken die vaak makkelijk zijn te voorkomen. UNICEF vindt dit onacceptabel. Met het centrale thema 'We gaan voor nul' roept UNICEF iedereen op om in actie te komen en hieraan een eind te maken. Want elk kind dat sterft is er één teveel. Het logo maakt dit doel meteen duidelijk: een streep door het aantal sterfgevallen, nul blijft over. Tal van bekende Nederlanders fungeren als ambassadeur: van Paul van Vliet tot Willie Wartaal, van Monique van de Ven tot Nicolette van Dam. Zij dragen op indringende wijze hun overtuiging uit dat we samen met UNICEF voor nul moeten gaan en roepen hun fans op om mee te doen. Dit geeft de campagne het karakter van een nationale beweging. Op de site zie je wat UNICEF allemaal doet, wat anderen doen en wat je zelf kunt doen om kindersterfte te voorkomen. Waarbij we steeds tonen dat je met een kleine bijdrage al heel veel kunt betekenen.

Media- en middelenstrategie

Om veel bereik te halen tegen lage kosten combineerden we tv met pr. Op de Dag van de Rechten van het Kind waren 24 uur lang de ogen van kinderen te zien op de buitenmuur van Ziggo Dome. Elke vier seconden sloot een kind zijn ogen. In totaal 'stierven' zo 19.000 kinderen in 24 uur. Dit leverde enorm veel publiciteit op. De pr-inzet ging verder met de RTL Boulevard actieweek. De RTL-presentatoren riepen op om ook voor nul te gaan en een sms te sturen ter waarde van twee euro. Boodschap: 'Vaccineer 5 kinderen met 1 sms en bescherm ze zo tegen de dodelijke ziekte mazelen. ' In de tvc's vertellen verschillende BN-ers dat zij voor nul gaan en roepen ze Nederland op om mee te doen. Het nationale karakter wordt compleet gemaakt met radio, banners, posters, advertenties, schoolboards en outdoor. Op de campagnewebsite komt alles samen en vind je achtergrondinformatie.

Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken