Wat voor eikel ben jij?

Wat voor eikel ben jij?

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Nederland Veilig
Bureau
UbachsWisbrun/JWT
Jaar
2006
Paginanummer
328

Doelstelling

Het thema veiligheid bij jongeren agenderen en hen bewustmaken van wat wel en niet kan als het gaat om overlastveroorzakend gedrag

Doelgroep

Jongeren tussen 12-16 jaar. We concentreren ons niet op de kleine groep probleemjongeren.

Concept

De meeste jongeren zetten zich af tegen autoriteiten en zoeken de grenzen van het toelaatbare op. Onder invloed van groepsdruk overschrijden zij echter regelmatig de grens tussen kattenkwaad en crimineel gedrag. Door jongeren al eerder na te laten denken over bepaalde situaties, kunnen zij op het moment zelf de juiste keuze maken. Daarom stellen we de uitdagende vraag: wat voor eikel ben jij? We kiezen ervoor om de taal van jongeren te spreken. Jongeren willen niet belerend toegesproken worden, zeker niet door de overheid. We hebben ‘street credibility’ nodig, een hoofdpersoon die voor de doelgroep aansprekend is. Rapper Yes-R biedt geloofwaardig tegenwicht aan De Cock die de overheid vertegenwoordigt.

Media- en middelenstrategie

Geïntegreerde campagne waarbij TVC, radio, PR, banners en games aansturen op een interactief platform: www.watvooreikelbenjij.nl. Omdat 85% van de jongeren dagelijks gebruik maakt van MSN hebben we gekozen voor een interactief platform binnen de MSN omgeving. Op deze manier zijn we aanwezig in de belevingswereld van onze doelgroep. Op de website reageerden jongeren op de stelling van de dag, speelden games, deden de eikel-test en kregen uitgebreide informatie aangeboden. Daarnaast konden zij deelnemen aan een WebRap-wedstrijd. Honderdvijftig jongeren stuurden hun eigen rap over veiligheid in waar anderen op stemden. Deze vormen van interactie met de doelgroep resulteerde in een grotere betrokkenheid bij het onderwerp.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken