Wat gaat het worden?

Wat gaat het worden?

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
ING NEDERLAND
Bureau
JWT Amsterdam
Jaar
2014
Paginanummer
74

Nominatie 2014

Doelstelling

ING neerzetten als betrokken hoofdsponsor van het Nederlands elftal, die tijdens het WK niet alleen zijn liefde voor voetbal laat zien, maar heel Nederland deze liefde voor voetbal laat meebeleven.

Doelgroep

Alle Nederlanders die gedurende het WK fan zijn van Oranje. Met ruim 10 miljoen tv-kijkers tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal zijn dat er heel erg veel.

Concept

ING wil laten zien dat zij geen afstandelijke hoofdsponsor is die hoog van de toren blaast, maar juist betrokken is bij Nederland en tussen de Nederlanders in staat. ING beleeft het WK zoals alle Oranjefans dat doen. Want voorafgaand aan elke wedstrijd brandt op ieders lippen de prangende vraag: 'Wat gaat het worden?'. Daarom introduceerde ING de grootste WK-pool van Nederland, waar iedereen zijn voorspellingen kon doen. En vlak voor de wedstrijd, wanneer de Oranjekoorts tot ongekende hoogte steeg, gaf ING terug wat Nederland had voorspeld.

Media- en middelenstrategie

We hebben voetballiefhebbend Nederland op verschillende manieren benaderd. Er is een grote above-the-linecampagne ingezet. Daarnaast zijn branded content partnerships met het AD, SBS en Radio 538 opgezet. Naast tv, radio en print zijn de eigen ING-kanalen, waar wekelijks miljoenen klanten komen, maximaal ingezet met als doel alle Nederlanders op te roepen om mee te doen met de WK-pool. Zo konden we dagelijks inspelen op het constant veranderende sentiment dat rondom het Nederlands elftal heerste. De campagne werd een groot succes. De WK-pool werd, met ruim 143.000 deelnemers en 6,4 miljoen bezoeken, de grootste van Nederland. Maar belangrijker, Nederlanders zagen ING als de bank die de bindende rol van voetbal begrijpt.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken