Wat gaat het worden?

ING NEDERLAND / JWT Amsterdam

Nominatie 2014

Bekijk deze campagne op pagina 74 van het SAN Jaarboek 2014.

Adverteerder
ING NEDERLAND
Titel
Sponsoring
Bureau
JWT Amsterdam
Account
Eveline Postma, Andreas Möller, Jesse Houweling, Alexander Buining
Copy
Bas Korsten, John Vonk
Art
Bas Korsten, Jeena van der Heul
Strateeg
Peter van Vendeloo
Opdrachtgever
Steven Sedee, Vivian Josephy, Louis Stommels, Mirjam Smit
Film/Productiemaatschappij
Brenninkmeijer & Isaacs: Marco Grandia
Editor
Joppo in de Grot
Muziek
'Le Leo': Kraak & Smaak ft Lilian Vieiria & Massive Music
Illustraties
Julian Burford
In samenwerking met
Mindshare: Han Roode, Trisha Muller, Jako Bakker
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van ING NEDERLAND
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van JWT Amsterdam
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Corporate
Meer Corporate inzendingen

Corporate

Doelstelling

ING neerzetten als betrokken hoofdsponsor van het Nederlands elftal, die tijdens het WK niet alleen zijn liefde voor voetbal laat zien, maar heel Nederland deze liefde voor voetbal laat meebeleven.

Doelgroep

Alle Nederlanders die gedurende het WK fan zijn van Oranje. Met ruim 10 miljoen tv-kijkers tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal zijn dat er heel erg veel.

Strategie/Concept

ING wil laten zien dat zij geen afstandelijke hoofdsponsor is die hoog van de toren blaast, maar juist betrokken is bij Nederland en tussen de Nederlanders in staat. ING beleeft het WK zoals alle Oranjefans dat doen. Want voorafgaand aan elke wedstrijd brandt op ieders lippen de prangende vraag: 'Wat gaat het worden?'. Daarom introduceerde ING de grootste WK-pool van Nederland, waar iedereen zijn voorspellingen kon doen. En vlak voor de wedstrijd, wanneer de Oranjekoorts tot ongekende hoogte steeg, gaf ING terug wat Nederland had voorspeld.

Media- en middelenstrategie

We hebben voetballiefhebbend Nederland op verschillende manieren benaderd. Er is een grote above-the-linecampagne ingezet. Daarnaast zijn branded content partnerships met het AD, SBS en Radio 538 opgezet. Naast tv, radio en print zijn de eigen ING-kanalen, waar wekelijks miljoenen klanten komen, maximaal ingezet met als doel alle Nederlanders op te roepen om mee te doen met de WK-pool. Zo konden we dagelijks inspelen op het constant veranderende sentiment dat rondom het Nederlands elftal heerste. De campagne werd een groot succes. De WK-pool werd, met ruim 143.000 deelnemers en 6,4 miljoen bezoeken, de grootste van Nederland. Maar belangrijker, Nederlanders zagen ING als de bank die de bindende rol van voetbal begrijpt.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen