Vodafone Smart Jacket

Vodafone Smart Jacket

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
VODAFONE NEDERLAND
Bureau
DDB & Tribal Amsterdam
Jaar
2016
Paginanummer
486

Doelstelling

Vodafone positioneren als thought leader op het gebied van mobiele technologie.

Doelgroep

Focus op Nederlanders die interesse hebben in technologische innovatie, primair 26- tot 35-jarigen.

Concept

Jaarlijks gebeuren er vele ongelukken in het verkeer waar een fietser bij betrokken is. Ze zijn slecht verlicht, geven geen richting aan of zijn te druk op hun mobiele telefoon. Daarom ontwikkelde Vodafone de Smart Jacket; je plant je route op je mobiel en connect je telefoon met de jas. De jas wijst jou de weg en toont aan andere weggebruikers waar je heengaat. Tevens zorgt de jas ervoor dat je goed zichtbaar bent. Door het bouwen van dit prototype toonden we aan dat mobiele technologie wel degelijk kan bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid van fietsers in het verkeer. De ontwikkelde technologie stelden we beschikbaar aan partners die geïnteresseerd waren in de verdere ontwikkeling van de jas, o.a. Nike en G-Star. Daarnaast introduceerde Vodafone de bikexone, een connected fietslamp die ook als alarm werkt. Het nieuws over de spraakmakende Smart Jacket werd door vrijwel elk serieus Nederlands medium opgepikt – online en offline – en trok ook ver buiten de landsgrenzen veel aandacht. De jas is zelfs naar Nieuw-Zeeland verscheept voor een demo. Merkoverweging en perceptie van Vodafone als thought leader stegen in ons land beide zeer sterk. Het product wordt nu samen met de TU Delft verder uitontwikkeld.

Media- en middelenstrategie

Het nieuws over Vodafone's Smart Jacket bereikte onze doelgroep via vrijwel elk kanaal. We ontwikkelden een online video die in social media werd verspreid. Social media gebruikers deelden deze video intensief. We werkten samen met de Nederlandse Fietsersbond, die de ontwikkeling van de Smart Jacket ondersteunde en het nieuws verspreidde. We stuurden een persbericht naar nationale nieuwsmedia en nodigden journalisten uit voor een testrit. We waren een partner van TEDx Delft om te spreken over de toekomst van mobiele technologie incl. een demonstratie van de jas.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken