Veilig Uit en Thuis

Veilig Uit en Thuis

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Veilig Verkeer Nederland en Louwman & Parqui
Bureau
Launched Amsterdam
Jaar
2011
Paginanummer
348

Doelstelling

Bij 10% van alle ernstige verkeersongelukken is een kind tussen 6 en 12 jaar betrokken, wat neerkomt op z'n 13.000 eerste hulp gevallen per jaar. Schoolgaande jeugd is daarom al jaren speerpunt van VVN beleid, o.a. via de campagne 'De scholen zijn weer begonnen'. Ruim 1,4 miljoen lagere scholieren lopen echter ook risico op weg naar de sportvereniging. Het doel van deze meerdere jaren lopende campagne is daarom om betrokken partijen bewust laten worden van de gevaarlijke verkeerssituaties die zich voordoen als kinderen op weg gaan naar sportverenigingen.

Doelgroep

Kinderen tussen 6 en 12 jaar die actief een teamsport beoefenen, hun ouders, bestuurders en vrijwilligers van sportverenigingen, overige weggebruikers en de politiek.

Concept

Om echte betrokkenheid te realiseren, is gekozen voor een interactieve en positieve insteek, waarbij de kinderen zelf een belangrijk deel van de campagne voerden. Kinderen worden opgeroepen een teamauto te ontwerpen, waarmee ze veilig naar uitwedstrijden kunnen rijden. Om een van de 11 teamauto's te winnen, moeten ze zorgen voor zoveel mogelijk stemmen. Dit leidt tot veel inventieve mini-campagnes tot in de verste uithoeken van ons land. Het thema 'Veilig uit en Thuis' en de voor kinderen aantrekkelijke illustratiestijl worden in alle uitingen toegepast.

Media- en middelenstrategie

Door de keuze voor PR, 1-op-1 communicatie en specifieke kids-media is de media-investering relatief beperkt. Een persevent met Giovanni van Bronckhorst vormt de kick-off. Gevolgd door het sturen van een toolkit met concrete voorlichtingsmaterialen naar 3.000 verenigingen. De uitgebreide website bevat o.a. relevante veiligheidsinformatie en de ontwerpwedstrijd, inclusief designtool. En een meldpunt gevaarlijke verkeerssituaties. Extra activatie gebeurt via Hyves, een tvc op Nickelodeon en printads. Veel genomineerden voeren op lokaal niveau campagne om stemmen te scoren en aandacht te genereren voor het onderwerp. Resulterend in een feest met uitreiking van de 11 auto's door Gio en veel persaandacht.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken