Van een kerk naar een merk

REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP / Publicis

Nominatie 2014

Bekijk deze campagne op pagina 312 van het SAN Jaarboek 2014.

Adverteerder
REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP
Titel
levensbeschouwelijke Organisatie
Bureau
Publicis
Account
Annelouk Kriele, Nicole Nouwens
Copy
Paul Hillesum, Sander Bergmeijer,
Art
Amber Franssen
Strateeg
Bas Velthuis, Lex Noteboom
Opdrachtgever
Tom Harkema (Coördinator vriendenwerving), Tom Mikkers
Fotografie
Rob Becker
Illustraties
Dave Fransen (design), Brannie Agterhof (design)
In samenwerking met
DBRS
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Publicis
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

De Remonstranten vormen een van oudsher zeer liberale afsplitsing binnen het Nederlandse protestantisme. Met deze relatief moderne insteek zou deze christelijke kerk de tijd mee moeten hebben. Toch is de bekendheid laag (0.9%) en daalt het ledenaantal al jaren hard. Hoog tijd om van deze kerk een merk te maken.

Doelgroep

Randkerkelijken: mensen met een kerkelijke achtergrond, die zich niet meer aangesproken voelen door de traditionele dogma's. Ze zijn overwegend hoogopgeleid (tussen de 45 en 65 jaar) zoeken antwoorden op levensvragen.

Strategie/Concept

Bij de Remonstranten staat het individu centraal. Geloof begint niet bij God, maar bij de mens. Die een eigen mening mag vormen en kan twijfelen. Sterker nog, je mag bij deze kerk zelf bepalen waarin je gelooft. In de campagne wordt die persoonlijke vrijheid verwoord met het thema geloof begint bij jou. Daarbij worden leden van de kerk geportretteerd, met een statement over hun eigen geloofsinterpretatie.

Media- en middelenstrategie

Voor een breed bereik wordt outdoor ingezet, in combinatie met mobile marketing. Daarnaast is gekozen voor radiospots op kwaliteitszenders en advertenties in specifieke tijdschriften, o.a. de gidsen van confessionele omroepen. Er is eveneens een belangrijke rol weggelegd voor free publicity. Het is uniek dat een kerk een dergelijke commerciële campagne voert en dat heeft dan ook het nodige stof doen opwaaien. Zeker nadat de NS besloot de uitingen te boycotten (en daar later op terugkwam). Er verschijnen meerdere artikelen over de Remonstranten in de landelijke pers, waaronder Trouw en het Parool en items bij Schepper&Co, IKON-TV en Editie NL.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen