Van boekenwinkel naar startpunt voor winkelen

bol.com / ETCETERA

Nominatie 2012

Bekijk deze campagne op pagina 74 van het SAN Jaarboek 2012.

Adverteerder
bol.com
Titel
Online Retailer
Bureau
ETCETERA
Account
Dick van der Lecq, Netteke Bak, Charon Boumann, Thamara van Trappe
Copy
Stan van Zon, Maarten Remmers, Edward Bardoul, Jan-Willem Vergouwen
Art
Ben Imhoff, Raymond van Schaik, Wouter Voges, Gido van der Vlies, Maarten Reynen
Strateeg
Olaf Arkauer
Opdrachtgever
Willem-Jan Lems, Afke van de Klashorst, Eveline Eberhardt
RTV-producer
Ronald Hietbrink, Joze Rikken, Rosa Staal
In samenwerking met
House of Secrets
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van bol.com
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van ETCETERA
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Corporate
Meer Corporate inzendingen

Corporate

Doelstelling

Bol.com is een gespecialiseerde nichewinkel (boeken, dvd's, cd's) in een markt die zwaar onder druk staat. Om te overleven transformeert bol.com van mediawinkel naar retailgeneralist. Met het klantbelang voorop wil bol.com de beste winkel van Nederland worden.

Doelgroep

Mainstream Nederland, 20-49 jaar. Nadruk op gezinnen met kinderen.

Strategie/Concept

Als sympathieke uitdager van de markt confronteerden we in communicatie de doelgroep met de vastgeroeste kooppatronen. We benadrukten de voordelen ten opzichte van traditionele retail, zoals gemak en keuze. Het sterke merkbeeld van bol.com als mediawinkel maakte het echter moeilijk om nieuwe categorieën aan het merkbeeld toe te voegen. Om als geloofwaardige aanbieder een nieuwe categorie te betreden, hebben we elke nieuwe categorie als gespecialiseerde winkel neergezet en de keuzemogelijkheden binnen het nieuwe assortiment benadrukt. Bol.com als verzameling speciaalzaken. Bomvol winkels, bomvol voordeel. Omdat online winkelen steeds meer gemeengoed geworden is, vindt retailfrustratie niet per se meer plaats in de winkel. Persoonlijke behoeftes worden leading. Met de campagneregel "Alles voor een geslaagde" belooft bol.com dat jij dankzij het enorme assortiment altijd vindt wat je zoekt. Ook daarom koop je bij bol.com. Hoewel de campagne zich zowel qua inhoud als vorm heeft ontwikkeld, is het met een consistente toon altijd een bol.com-campagne gebleven. Binnen een herkenbare campagne weet bol.com vanuit een nieuwe invalshoek en met een helder insight te verrassen.

Media- en middelenstrategie

Zichtbaarheid = vertrouwen. Bol.com is niet zoals fysieke winkels zichtbaar in het straatbeeld. Met een relatief gering budget is in de mediastrategie gekozen voor maximale zichtbaarheid en zo min mogelijk verwatering: primaire focus ligt op tv. Naast tv zijn andere media ingezet voor zowel conversie als relatiebouw. Naast searchenginemarketing, affiliate marketing en prijsvergelijkers ligt online de nadruk op sociale media.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen