Uit Liefde voor Bier

Uit Liefde voor Bier

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
HERTOG JAN (AB INBEV NEDERLAND)
Bureau
The Valley
Jaar
2016
Paginanummer
454

Winnaar 2016

Doelstelling

Groei in volume & marktaandeel, merkbouw

Doelgroep

De traditionele pilsdrinker

Concept

Bij Hertog Jan draait alles om Bier. Gebrouwen in de prachtige brouwerij in Arcen, precies zoals de brouwers het lekker vinden. De strategische focus op speciaalbier en de bijbehorende merkverhalen hebben een direct effect op de omzet van Hertog Jan Pilsener. Alle communicatie dient bij te dragen aan de merkbeleving en elk middel wordt in z'n eigen kracht ingezet. Zo brouwden we, samen met de brouwers, bieren met een verhaal: Hertog Jan Ongekend, bieren in neutrale verpakkingen die je eerst proeft waarna de brouwer zelf onthult wat het is. Het kreeg ongekend veel publiciteit. Hertog Jan Vatgerijpt is de naam van een reeks bieren die in houten vaten rijpen. Influentials en pers mochten tussendoor met de brouwers proeven. Ze kregen zelfs samples thuisbezorgd. De voorverkoop in de speciale Vatgerijpt webwinkel was een groot succes, zonder media inzet! De grote zomer-kratactie leidde naar de bakermat van het bier. De speciale opener in het krat was je eigen sleutel tot de brouwerij in Arcen. Ook in massacommunicatie werken middelen samen; in de tv-commercial roepen de brouwers op ze online te bezoeken, zodat ze meer over hun werk kunnen vertellen. Op de website staat de beleving centraal met video-verslagen van events en achtergrondinformatie. Previews op social geven de echte fans steeds weer een reden om de site te bezoeken. De combinatie van al deze inspanningen leidde tot een recordjaar: Verschillende Hertog Jan bieren wonnen (internationale) prijzen, 50.000 mensen bezochten de brouwerij en er werd meer bier verkocht dan ooit (+9% ten opzichte van 2015). Mede hierdoor heeft Hertog Jan haar marktaandeel in retail in 5 jaar weten te verdubbelen.

Media- en middelenstrategie

De brouwers, brouwerij en bieren staan centraal op of in: televisie, print, PR, social media, online content, website, winkelmateriaal, cafés, activaties, verpakkingsconcepten en events.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken