TNT POST VERJAARDAGSCAMPAGNE

TNT POST VERJAARDAGSCAMPAGNE

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
TNT Post
Bureau
Y&R Not Just Film
Jaar
2009
Paginanummer
142

Doelstelling

TNT Post beoogt met een nieuwe campagne primair een verhoging van het aantal verstuurde verjaardagskaarten. Secundair moet de verjaardagskaart als felicitatiemiddel meer gewaardeerd worden dan e-mail en sms.

Doelgroep

Als kerndoelgroep kiest TNT Post voor de meest enthousiaste ontvangers en verzenders van kaarten: vrouwen van 25 tot 55 jaar. Zij zijn relatief goed te motiveren om nóg meer kaartjes te versturen.

Concept

Net als taart, liedjes en cadeautjes hoort de verjaardagskaart bij de verjaardag. Toch kiezen mensen vaak voor snel gemak met een sms’je of e-mail. En dat is jammer, want een verjaardagskaart ontvangen is zoveel leuker. Het ontvangen van een kaartje is immers een klein cadeautje per post, waardoor je je écht jarig voelt. Daarom stelt de campagne de ontvangersemotie centraal. We laten niet zien wat de zender met een kaartje moet doen, maar wat een kaartje met de ontvanger doet.

Media- en middelenstrategie

De campagne start landelijk met abri’s en advertenties. Tooske Ragas geeft de aftrap met een verjaardagsevent. Instore, bij TNT Postkantoren en diverse retailketens, worden als premium een speciale verjaardagskalender en een CD met verjaardagsliedjes ingezet. Eigen middelen worden volop benut, zoals brievenbussen, vrachtwagens, tntpost.nl en huis-aan-huisblad Er is Post. Op de radio prikkelt Joost Prinsen (de vertrouwde stem van TNT Post) luisteraars te denken over de vraag wie er morgen jarig is. De boodschap “Morgen iemand jarig? Stuur vandaag een kaart!” heeft succes. Onderzoek toont aan dat mensen die bekend zijn met de campagne bovengemiddeld veel kaarten sturen. De productomzet bij retailpartners stijgt gedurende de campagneperiode met gemiddeld 12%. Trackingonderzoek wijst bovendien op hoge bekendheid en waardering.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken