The world tastes great! Have some Chio.

The world tastes great! Have some Chio.

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
Intersnack, Chio
Bureau
Y&R Amsterdam
Jaar
2012
Paginanummer
324

Doelstelling

Een nieuw zoutjesmerk Chio bouwen in een competitieve, verzadigde markt die wordt gedomineerd door gevestigde merken. In deze impuls-gedreven categorie zijn penetratie en herhalingsaankopen de voornaamste doelstellingen voor groei.

Doelgroep

Chio biedt een range aan speciale zoutjes die ieder geïnspireerd zijn op een bepaald land van herkomst. Voor mensen die open-minded zijn en er naar verlangen om de wereld en haar smaken te ontdekken.

Concept

Chio vindt dat de wereld heerlijk is en dat je er zoveel mogelijk van moet proeven. Zowel in smaken als in ervaringen: The world tastes great! Have some Chio. Chio is de 'Ontdekker' die, als een soort Jack Sparrow uit de film Pirates of the Caribbean, eigengereid en avontuurlijk de wereld over trekt op zoek naar inspirerende smaken uit andere culturen. Chio neemt ons mee op reis en bedankt namens ons het land van inspiratie voor de speciale zoutjes. Ook de verpakking van de zoutjes zijn helemaal Chio; niet alleen de ingrediënten maar het land van herkomst met zijn unieke kenmerken komt tot leven.

Media- en middelenstrategie

Voor een snelle opbouw van merkbekendheid zijn tv en print ingezet. De bekendheid en merkvoorkeur werd versterkt door een perfecte match met het sponsored tv-programma Expeditie Robinson. Chio activeerde haar doelgroep via een word-of-mouth campagne, een social media game rondom Expeditie Robinson en door middel van ludieke sampling acties waarbij zakken Chio aan kleine parachutes gedropt werden op verschillende festivals. Een dik jaar na introductie heeft het merk Chio al een overweging van rond 30%, een penetratie van 21%, met een herhalersaandeel van maar liefst 82% weten te realiseren. En met een geholpen bekendheid van 63% laat Chio nu al menig concurrent achter zich. Het vernieuwende merkconcept heeft in 2012 het vastzittende zoutjes-schap weer in beweging gezet, waarvoor Chio is beloond met de Golden Wheel of Retail en de FoodTopAward.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken