The Next Rembrandt

ING NEDERLAND / J. Walter Thompson Amsterdam

Nominatie 2016

Bekijk deze campagne op pagina 78 van het SAN Jaarboek 2016.

Adverteerder
ING NEDERLAND
Bureau
J. Walter Thompson Amsterdam
Account
Ralph Wisbrun, Jesse Houweling, Jessica Hartley, Elisah Boektje, Frederique van der Hoeven, Mariska Fransen, Chariva Geurts
Copy
Bas Korsten, Mark Peeters, Kasia Haupt Canning
Art
Robert Nelk, Guney Soykan
Strateeg
Daan de Raaf, Emmanuel Flores, Agustin Soriano
Opdrachtgever
Tjitske Benedictus, Johan van der Zanden, Marc Smulders, Eline Overkleeft, Thijs Jaski
Editor
Tim Arnold
Fotografie
Robert Harrison
In samenwerking met
Microsoft, Mindshare, New Amsterdam Film Company, Kreukvrij, Superhero Cheesecake
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van ING NEDERLAND
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van J. Walter Thompson Amsterdam
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Corporate
Meer Corporate inzendingen

Corporate

Doelstelling

ING wil mensen in staat stellen om zowel privé als zakelijk steeds voorop te blijven lopen. Dat is de overall purpose voor de hele organisatie. Om dat te onderbouwen wil ING in al haar communicatie haar vernieuwende en innovatieve karakter naar voren brengen. ING sponsort al jaren Nederlandse iconen in kunst en cultuur zoals het Rijksmuseum en het Koninklijk Theater Carré. De vraag was hoe we het innovatieve karakter van ING konden koppelen aan cultuursponsoring. Twee domeinen die moeilijk te verenigen lijken.

Doelgroep

ING kent een brede klantengroep. Deze bestaat uit jongeren, gezinnen, kleine bedrijven, grote ondernemingen, instellingen en overheden. Maar de purpose is ook relevant voor stakeholders en aandeelhouders.

Strategie/Concept

De uitdaging was om creativiteit en innovatie met elkaar te verbinden op een manier die spraakmakend en impactvol is voor een brede doelgroep. Van jong tot oud en van privé tot zakelijk. We vonden onze inspiratie in Rembrandt, één van de grootste en meest innovatieve kunstenaars die dit land ooit heeft gekend. En in het actuele onderwerp van data. We wilden laten zien dat data menselijk kunnen zijn en je emotioneel kunnen raken. 347 jaar na zijn dood, wordt een van de grootste schilders aller tijden weer tot leven gewekt om nog één keer een meesterwerk te creëren. Met behulp van data en technologie creëerden we: The Next Rembrandt.

Media- en middelenstrategie

Het schilderij werd op 5 april 2016 onthuld op een event waarvoor de Nederlandse pers was uitgenodigd. Via een film op social werd het brede publiek geïnformeerd over de onthulling. Wereldwijd was er media-aandacht voor het project. Vervolgens ging het schilderij op tournee en werd het tentoongesteld in verschillende grote steden in Nederland. In een fraai verlichte mobiele en digitale abri (mupi) was het schilderij The Next Rembrandt achtereenvolgens in Amsterdam, Leeuwarden, Den Haag, Utrecht en Rotterdam te zien. Ten slotte is er een documentaire gemaakt die in première ging tijdens het InScience festival.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen