The Next Rembrandt

The Next Rembrandt

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
ING NEDERLAND
Bureau
J. Walter Thompson Amsterdam
Jaar
2016
Paginanummer
456

Nominatie 2016

Doelstelling

ING sponsort al jaren Nederlandse iconen in kunst en cultuur zoals het Rijksmuseum en het Koninklijk Theater Carré. De vraag was hoe we het innovatieve karakter van ING konden koppelen aan cultuursponsoring. Twee domeinen die moeilijk te verenigen lijken.

Doelgroep

Als van oorsprong Nederlands bedrijf richten wij ons op heel Nederland en in het bijzonder onze klanten en relaties.

Concept

De uitdaging was om creativiteit en innovatie met elkaar te verbinden op een manier die spraakmakend en impactvol is. We vonden onze inspiratie in Rembrandt, één van de grootste en meest innovatieve kunstenaars die dit land ooit heeft gekend. En in het actuele onderwerp van data. We wilden laten zien dat data menselijk kunnen zijn en je emotioneel kunnen raken. 347 jaar na zijn dood, wordt een van de grootste schilders aller tijden weer tot leven gewekt om nog één keer een meesterwerk te creëren. Met behulp van data en technologie creëerden we: The Next Rembrandt.

Media- en middelenstrategie

Het schilderij werd op 5 april 2016 onthuld op een event waarvoor de Nederlandse pers was uitgenodigd. Via een film op social werd het brede publiek geïnformeerd over de onthulling. Wereldwijd was er media-aandacht voor het project. ING vond het belangrijk om ook het fysieke schilderij toegankelijk te maken voor een breed publiek. Na de wereldwijde media-aandacht ging het schilderij op tournee en werd het tentoongesteld in verschillende grote steden in Nederland. In een fraai verlichte mobiele en digitale abri (mupi) was het schilderij The Next Rembrandt achtereenvolgens in Amsterdam, Leeuwarden, Den Haag, Utrecht en Rotterdam te zien. Naast de mupi stonden twee suppoosten die desgewenst een toelichting gaven op het project. Ten slotte is er een documentaire gemaakt waarin de reis naar de nieuwe Rembrandt in al zijn details wordt verteld. De documentaire ging in première tijdens het InScience festival op 2 november 2016.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken