The Famous Tribute

The Famous Tribute

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
THE FAMOUS GROUSE (MAXXIUM)
Bureau
Publicis Groupe Nederland
Jaar
2021
Paginanummer
260

Nominatie 2021

Doelstelling

Ontwikkel een merkactivatie die de sympathie voor het merk en overweging van The Famous Grouse vergroot.

Doelgroep

The Famous Grouse wordt vooral gedronken door mannen tussen de 30 en 45 jaar. Doelgroep voor deze actie was iedereen die voor Vaderdag op zoek is naar een mooi cadeau.

Merkomschrijving

The Famous Grouse is een kwalitatief hoogwaardig Schots whiskymerk dat sinds 1860 bestaat. Door zijn perfecte prijs- kwaliteitverhouding wil The Famous Grouse een toegankelijke whisky voor iedereen zijn.

Concept

Sinds 1910 eren we onze vaders op Vaderdag. Maar tijden veranderen. Want momenteel wonen in Nederland zo’n 549.000 kinderen niet bij hun vader. De vraag rijst dus of een vader alleen de man is die je op de wereld zet. The Famous Grouse, een van Nederlands populairste Vaderdag-cadeaus, gaf dit jaar Vaderdag een eigentijdse twist door naast vaders ook vaderfiguren in het zonnetje te zetten. Online kon je een fles omtoveren tot gepersonaliseerd eerbetoon. Een cadeau waarmee je niet alleen je vader, maar ook je vaderfiguur (opa, stiefvader, goede vriend of alleenstaande moeder) kon laten weten dat hij of zij als een vader voor je is. In de campagnevideo zien we het verhaal van een jongeman die door de ouders van zijn beste vriend werd geadopteerd omdat hij niet meer thuis kon wonen. Deze Vaderdag wilde de jongen zijn 'kersverse vader' verrassen met een gepersonaliseerde fles The Famous Grouse waarop hij hem bedankte voor zijn goede zorgen. Ook riepen we de hulp in van bekende Nederlanders, zoals sous-chef Gijs Hoevenaars die topchef Soenil Bahadoer bedankte voor zijn rol als vaderfiguur. Zo boden we iedereen de kans om op een bijzondere manier te laten weten wat je voor je vaderfiguur voelt. Doordat we Vaderdag hebben uitgebreid met vaderfiguren werd meteen de potentiële kopersgroep verbreed. En, nog belangrijker: we gaven Vaderdag een nieuwe invulling die past bij deze tijd.

Media- en middelenstrategie

De website waarop het gepersonaliseerde label kon worden aangemaakt was het hart van de activatie. De campagne werd online aangejaagd door een video waarin de emotie van het eerbetoon aan een vaderfiguur centraal staat. BN’ers postten de video’s waarin ze hun vaderfiguur verrasten op hun socials. Ook de doelgroep deelde emotionele momenten op social media. Stiefzonen, kleinzonen en zelfs dochters die hun moeder bedankten. Met veel earned media spin-off tot gevolg.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken