Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Stichting Consument en Veiligheid
Bureau
Lemz
Jaar
2011
Paginanummer
398

Winnaar 2011

Doelstelling

Terugdringen van het groeiend aantal zwaargewonden en doden door ongelukken met zelfgemaakte vuurwerkbommen.

Doelgroep

Vuurwerkbommenmakers (voornamelijk jongeren tot 25 jaar).

Concept

Voor vuurwerkbommenmakers geldt: hoe groter de bom, hoe groter de kick. Waarschuwen voor de risico's heeft dus geen zin. Bovendien geldt: hoe meer (jongeren als) publiek, hoe hoger de sociale status. Het probleem: Bommenmakers zetten hun levensgevaarlijke praktijken ongestoord op internet en inspireren zo nog veel meer mensen tot dit soort gevaarlijke acties. Daarom dit jaar geen traditionele informatieve campagne maar de introductie van een opsporingsdienst: Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers. We vragen politie en Openbaar Ministerie erbij zodat we alle bommenmakers van Nederland één op één op de huid kunnen zitten én hun podium ook echt kunnen afbreken.

Media- en middelenstrategie

In 2 maanden tijd sporen we 500 bommenmakers op. Op hun YouTube kanaal ontvangen zij een gepersonaliseerde waarschuwingsfilm en het verzoek de film te verwijderen. Het merendeel (65%) doet dit direct. Van de overigen achterhalen we het thuisadres en sturen een brief. Bij geen gehoor komt politie en EOD in actie. Via Opsporing Verzocht sporen we een paar invloedrijke bommenmakers op. Dit leidt tot spraakmakende aanhoudingen. Nieuws rond de Task Force is twee maal trending topic. Alle grote journaals, radiozenders en kranten berichten meerdere malen over de online opsporing. Met al deze free publicity maken we ook ouders extra oplettend. Het resultaat: de één op één aanpak met zeer beperkt budget, schrikt bommenmakers af, zo blijkt uit honderden reacties aan de Task Force en op fora. De podia van de bommenmakers op internet worden effectief afgebroken en er worden amper nieuwe films geplaatst. Maar het belangrijkste; het aantal slachtoffers lijkt gedaald (nog niet definitief) en er vallen dit jaar geen doden door zelfgemaakte vuurwerkbommen.

Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken