Superdieren

Superdieren

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Albert Heijn
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2011

Winnaar 2011

Doelstelling

Creëer een nieuwe hype: Superdierenkaartjes sparen.

Doelgroep

Heel Nederland (focus op gezinnen met kinderen).

Strategie/Concept

Het idee was om samen met WNF jong en oud op een speelse manier te laten ontdekken dat dieren niet alleen leuk zijn, maar ieder hun eigen capaciteiten hebben. Zo leerde de spaaractie Nederland aan de hand van Superdierenkaartjes en een verzamel- & doeboek dat de uitblinkers van het dierenrijk te categoriseren zijn van 'dieren die heel goed tegen kou kunnen' tot 'dieren die heel erg snel zijn'. Elk Superdierenkaartje bevatte een interessant weetje, vraag en antwoord waarmee een spel gespeeld kon worden. In ieder van de 17 dierencategorieën met 12 verschillende dierenkaartjes zat één Superduperdier. Dit dier bleek, vaak tegen de verwachtingen in, kampioen te zijn in zijn categorie. De kaartjes konden worden bewaard in een verzamel- & doeboek vol puzzels, spelletjes en weetjes waardoor je nog meer kwam te weten over deze dieren en hun leefomgeving. Online werd gebruikt om de capaciteiten van de Superdieren te vergelijken met menselijke eigenschappen en zo relevant te maken voor mensen.

Media- en middelenstrategie

Voor het creëren van een hype was bekendheid van de actie en het activeren van mensen belangrijk. De juniorleden van het WNF werden voorafgaand aan de campagne al betrokken en ontvingen Superdierenkaartjes bij hun clubbladen. TV zorgde voor een snelle bereiksopbouw en liet zien dat de Superdierenkaartjes niet alleen leuk waren, maar ook educatief. Op radio werden volwassenen in een quizvorm voor de bijzondere diereneigenschappen geïnteresseerd en bij de spaaractie betrokken. Online kreeg een persoonlijk tintje doordat je via een quiz kon ontdekken welk Superdier jij was. Van de uitslag kon je een filmpje naar je Hyves vrienden sturen, wat een virale boost gaf. Instore werden de capaciteiten van Superdieren op grappige relevante plekken uitgelicht. Dit in combinatie met bijpassende kinderactiviteiten en een beestachtige Bonusfolder.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken