Superdieren

Albert Heijn / TBWANEBOKO

award
Winnaar 2011

Bekijk deze campagne op pagina 278 van het SAN Jaarboek 2011.

Adverteerder
Albert Heijn
Titel
Superdierenkaartjes
Bureau
TBWANEBOKO
Account
Danielle Tanchette, Daniëlle Jonk, Noor Hooijdonk, Wendy Losse
Copy
Marjon Hoffman, Jeroen van de Sande, Ron Engelbert, Gerard Teuben, Joppe Tielens, Joep Drummen
Art
Marjon Hoffman, Jorn Kruijsen, Georgina Vieane, Arend Portier, Desmont de Kousemaeker, Alex Danklof
Strateeg
Marc Leurs
Opdrachtgever
W. van Vessem, M. Kors, I. Sibbel, C. de Bruijn, F. Bernhard, V. Noordervliet, R. Arts
Film/Productiemaatschappij
Caviar Amsterdam (Yoes Benli)
Editor
Annelien van Wijnbergen, Marc Kubbinga
Muziek
The Ambassadors
RTV-producer
Remco den Hartog
Fotografie
FotoNatura, Getty Images, fotografen WWF-Canon
Illustraties
Shamrock/ComicHouse.nl, Mark Ceria @ Roughmen
In samenwerking met
WNF, Megapromotions
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Albert Heijn
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van TBWANEBOKO
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie winnaars

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Creëer een nieuwe hype: Superdierenkaartjes sparen.

Doelgroep

Heel Nederland (focus op gezinnen met kinderen).

Strategie/Concept

Het idee was om samen met WNF jong en oud op een speelse manier te laten ontdekken dat dieren niet alleen leuk zijn, maar ieder hun eigen capaciteiten hebben. Zo leerde de spaaractie Nederland aan de hand van Superdierenkaartjes en een verzamel- & doeboek dat de uitblinkers van het dierenrijk te categoriseren zijn van 'dieren die heel goed tegen kou kunnen' tot 'dieren die heel erg snel zijn'. Elk Superdierenkaartje bevatte een interessant weetje, vraag en antwoord waarmee een spel gespeeld kon worden. In ieder van de 17 dierencategorieën met 12 verschillende dierenkaartjes zat één Superduperdier. Dit dier bleek, vaak tegen de verwachtingen in, kampioen te zijn in zijn categorie. De kaartjes konden worden bewaard in een verzamel- & doeboek vol puzzels, spelletjes en weetjes waardoor je nog meer kwam te weten over deze dieren en hun leefomgeving. Online werd gebruikt om de capaciteiten van de Superdieren te vergelijken met menselijke eigenschappen en zo relevant te maken voor mensen.

Media- en middelenstrategie

Voor het creëren van een hype was bekendheid van de actie en het activeren van mensen belangrijk. De juniorleden van het WNF werden voorafgaand aan de campagne al betrokken en ontvingen Superdierenkaartjes bij hun clubbladen. TV zorgde voor een snelle bereiksopbouw en liet zien dat de Superdierenkaartjes niet alleen leuk waren, maar ook educatief. Op radio werden volwassenen in een quizvorm voor de bijzondere diereneigenschappen geïnteresseerd en bij de spaaractie betrokken. Online kreeg een persoonlijk tintje doordat je via een quiz kon ontdekken welk Superdier jij was. Van de uitslag kon je een filmpje naar je Hyves vrienden sturen, wat een virale boost gaf. Instore werden de capaciteiten van Superdieren op grappige relevante plekken uitgelicht. Dit in combinatie met bijpassende kinderactiviteiten en een beestachtige Bonusfolder.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen