Genereren van free publicity in nieuwsmedia, focus op de klimaatcrisis (waarbij het woord 'crisis' bewust gekozen is) gebruik makend van ambassadeur Kadir van Lohuizen. Specialistische free publicity m.b.t. fotografie en (maritieme) geschiedenis. Het effect van free publicity is versterkt door campagnes (outdoor, advertenties, radio). Alle activiteiten in het najaar, in het teken van de tentoonstellingen voor extra bereik en pr-momenten. Externe samenwerkingen zorgden voor extra nieuwswaarde en bereik onder de doelgroep. Structurele inzet online: (SEO, SEA, display, social) met een piek in november 2019 (rondom tv-programma Kadir bij NTR) en december 2019 om de podcast onder de aandacht te brengen. Eigen middelen worden primair ingezet voor verdieping op de tentoonstellingen. Website: achtergrondartikelen, video's en recensies. Vernieuwd ledenmagazine, ook te koop voor publiek. Publicatie. Nieuwsbrieven. Social mediakanalen. Nieuw voor HSM is de inzet van podcast ('de IJscast') waarbij ambassadeurs hun perspectief geven op thema's uit de tentoonstelling (extra bereik door achterban ambassadeurs).