Strijd om het IJs en Rijzend Water: urgentie in beeld gebracht

Strijd om het IJs en Rijzend Water: urgentie in beeld gebracht

Categorie
Vrije Tijd
Adverteerder
HET SCHEEPVAARTMUSEUM
Bureau
Het Scheepvaartmuseum
Jaar
2019
Paginanummer
364

Doelstelling

Laden van het merk, Het Scheepvaartmuseum (HSM) als toonaangevend, betrokken en urgent maritiem museum. 5% stijging van de volwassen museumkaarthouder in de periode oktober t/m december 2019.

Doelgroep

Primair: Nederlandse cultuurliefhebber met een interesse in (maritieme) geschiedenis, fotografie en/of de klimaatproblematiek. Secundair: Nederlandse gezinnen, 30 km, rondom Amsterdam.

Merkomschrijving

HSM laat zien hoe sterk de maritieme wereld en de samenleving verbonden zijn en specifiek welke impact dit heeft op het leven van zoveel individuen. Merkwaarden: toonaangevend, onderzoekend, betrokken, urgent, ondernemend, verbindend.

Concept

Urgentie in beeld gebracht. De tentoonstellingen tonen de Nederlandse historische betrokkenheid bij de Noordpool, de wereldwijde en confronterende gevolgen van het smeltend poolijs en de stijgende zeespiegel. Geen singele minded boodschap, maar een stepping stone, die HSM ook in de keyvisual laat zien: de historische Varna vastgelopen in het ijs, gekoppeld aan een een man op Terschelling die letterlijk natte voeten heeft door de stijgende zeespiegel. Dit brengt de klimaatcrisis dichtbij (geen ver-van-mijn-bed-show).

Media- en middelenstrategie

Genereren van free publicity in nieuwsmedia, focus op de klimaatcrisis (waarbij het woord 'crisis' bewust gekozen is) gebruik makend van ambassadeur Kadir van Lohuizen. Specialistische free publicity m.b.t. fotografie en (maritieme) geschiedenis. Het effect van free publicity is versterkt door campagnes (outdoor, advertenties, radio). Alle activiteiten in het najaar, in het teken van de tentoonstellingen voor extra bereik en pr-momenten. Externe samenwerkingen zorgden voor extra nieuwswaarde en bereik onder de doelgroep. Structurele inzet online: (SEO, SEA, display, social) met een piek in november 2019 (rondom tv-programma Kadir bij NTR) en december 2019 om de podcast onder de aandacht te brengen. Eigen middelen worden primair ingezet voor verdieping op de tentoonstellingen. Website: achtergrondartikelen, video's en recensies. Vernieuwd ledenmagazine, ook te koop voor publiek. Publicatie. Nieuwsbrieven. Social mediakanalen. Nieuw voor HSM is de inzet van podcast ('de IJscast') waarbij ambassadeurs hun perspectief geven op thema's uit de tentoonstelling (extra bereik door achterban ambassadeurs).
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken