Staatsloterij Oudejaarstrekking

Staatsloterij Oudejaarstrekking

Categorie
Vrije Tijd
Adverteerder
STAATSLOTERIJ
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2020
Paginanummer
448

Nominatie 2020

Doelstelling

De Oudejaarstrekking neerzetten als dé trekking van het jaar waar niemand omheen kan, en merk- en omzetdoelstellingen van voorgaande jaren overtreffen.

Doelgroep

Alle Nederlanders (24+) die geloven in geluk en een kansje willen wagen om het jaar met een knaller af te sluiten.

Merkomschrijving

Staatsloterij is al zo'n 300 jaar dé loterij van Nederland, met sinds 1992 de Oudejaarstrekking als hét spektakelstuk. Heel Nederland speelt mee en het is inmiddels voor velen traditie geworden.

Concept

Ook de Oudejaarstrekking campagne begint inmiddels traditie te worden. Na hondje Frekkel en egel Freddie, mogen we opnieuw op spraakmakende wijze invulling geven aan de kerngedachte "30 miljoen is de op één na mooiste prijs". De eer is in 2020 aan het zwarte katje Frummel. Zwarte katten staan bekend als brengers van ongeluk, reden waarom Frummel als laatste van een nestje kittens overblijft. Maar niets blijkt minder waar, Frummel brengt geluk bij elke miauw. Wanneer Frummels nieuwe eigenaar dit - na een reeks geluksmomenten - opmerkt, begint hij te geloven in geluk en koopt een Oudejaarslot. Als het winnende lot binnen handbereik lijkt, gunt het baasje het lot echter aan een jong zwanger stel achter hem in de rij. En zo laten we zien: het mooiste geluk is het geluk dat je een ander gunt.

Media- en middelenstrategie

Om merk- en omzetdoelen te behalen moet emotionele en functionele communicatie elkaar versterken; alle contactmomenten tellen op en de doelgroep krijgt steeds meer interesse in het merk én product. Dit doen we met een fasering van boodschappen en door optimalisatie van contacten in doelgroepsegmenten. Na de tease wordt Frummel met krachtige audiovisuele media geïntroduceerd: lange TV spots in de best bekeken blokken en speciale video's voor online kanalen. Daarnaast zorgen activaties zoals 'Vriendjes van Frummel' voor sympathie en publiciteit. In de laatste fase van de campagne stimuleren we de conversie via POS, display, social, DOOH, RTV en OLV met dynamische aftellers. Door de plotselinge lockdown (15/12) moest een extreem retail gedreven product opeens online. Het roer ging volledig om in media én creatie. Om ervoor te zorgen dat zelfs digibeten geen drempel meer ondervonden om de switch te maken naar online, werd de online journey ad-hoc geoptimaliseerd. Met succes!
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken