Staatsloterij Koningsdagtrekking

Staatsloterij Koningsdagtrekking

Categorie
Actualiteiten
Adverteerder
STAATSLOTERIJ
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2020
Paginanummer
100

Doelstelling

Breng tijdens de lockdown de Koningsdagtrekking op gepaste wijze onder de aandacht om merksympathie te verhogen en omzetdaling te beperken nu de festiviteiten rond Koningsdag in het water vallen.

Doelgroep

Alle Nederlanders (24+) die Koningsdag 2020 grotendeels aan zich voorbij moeten laten gaan en daarom wel wat optimisme en vrolijkheid kunnen gebruiken.

Merkomschrijving

De Koningsdagtrekking is de op één na grootste trekking van de Staatsloterij, met een hoofdprijs van €250.000 per jaar, 20 jaar lang. De trekking is in 2001 geïntroduceerd als de Koninginnedagtrekking en vindt sinds 2014 plaats op Koningsdag: 27 april.

Concept

Staatsloterij had een prachtige campagne in de startblokken staan waarin de vreugde en het massaal vieren van Koningsdag centraal stonden. Maar dan kondigt premier Rutte aan dat het hele land in lockdown gaat als gevolg van het coronavirus. De straten vallen stil, mensen blijven thuis en zijn vooral bezig met hun naasten, of ze genoeg boodschappen in huis hebben en of de zorg het wel redt. Staatsloterij moet de geplande campagne herzien en binnen drie weken met een nieuwe campagne komen. In deze zware periode is er ook behoefte aan positiviteit. Met een nieuwe campagne wil Staatsloterij Nederland een hart onder de riem steken. Want we zouden dansen, we zouden zingen... maar nu even niet. We laten Koningsdag niet zomaar van ons afpakken! Met een gepaste campagne willen we Nederland oproepen er toch nog een beetje Koningsdag van te maken. Jeangu Macrooy (die ook zijn Songfestival hoogtepunt voorbij moest laten gaan) brengt deze gedachte op muzikale wijze over op Nederland.

Media- en middelenstrategie

Binnen een verkorte campagneperiode scheiden we merk- en salesboodschappen om de campagne niet te commercieel aan te laten voelen. Dat is belangrijk, want de precaire situatie vraagt om een aanpak die het sentiment goed aanvoelt. De muzikale commercial is de kern van onze campagne. Daarnaast laten diverse BN'ers hun versie van ons Koningsdaglied tot leven komen op social media. Een sterke online performance laag vormt de commerciële tak van de campagne, waarbij de toon van de call-to-action zachter is. We sluiten de campagne op Koningsdag zelf af met een livestream van Jeangu en zijn band die een optreden geven en ons - veilig thuis - laat meeswingen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken