Schiphol Uitzwaaien

Schiphol Uitzwaaien

Categorie
Vrije Tijd
Adverteerder
Amsterdam Airport Schiphol
Bureau
FHV BBDO
Jaar
2012
Paginanummer
454

Nominatie 2012

Doelstelling

Vliegen vanaf Schiphol is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Door de opkomst van lowcost maatschappijen en kleine regionale luchthavens hebben mensen steeds vaker een alternatief. Reden voor Schiphol om een activatie te vragen die zorgt voor een sterkere emotionele band met Schiphol en daarmee bijdraagt aan een grotere voorkeur voor Schiphol als luchthaven van vertrek.

Doelgroep

Nederlandse reizigers in de leeftijd van 21-40 jaar.

Concept

Iemand uitzwaaien die op reis gaat is een klein gebaar met grote emotionele waarde. Maar je bent nou eenmaal niet altijd in de gelegenheid om naar Schiphol te racen. Wat nou als Schiphol naar jou toekomt? Zo bedachten we een Facebook App waarmee je je vrienden en familie altijd even een goede reis kan wensen. Nu kun je vanachter je webcam een vriend uitzwaaien die op reis gaat. Vervolgens vraag je andere vrienden om met je mee te zwaaien. Zonder dat degene die op reis gaat dit ziet, want het moet natuurlijk wel een verrassing blijven. En jij als reiziger ziet de uitzwaaiers vlak voor vertrek op je eigen smartphone EN op grote schermen op Schiphol. Zo wordt vertrekken vanaf Schiphol net even iets specialer.

Media- en middelenstrategie

We introduceerden Uitzwaaien als Facebook app, alleen ondersteund door Facebook ads. Dankzij de twee schermen op Schiphol leren ook passanten Uitzwaaien kennen. Ondanks beperkte mediainzet werd Uitzwaaien meteen na lancering heel goed opgepakt. In de pers (Telegraaf, Linda en diverse reisblogs) maar vooral ook onder het publiek. In korte tijd zagen we een snelle stijging van het aantal zwaaiers. En ze blijken enthousiast: wie één vriend heeft uitgezwaaid gaat vaker zwaaien. Ook Schiphol wil vaker zwaaien en heeft daarom van Uitzwaaien een permanente service gemaakt.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken