Rookvrije Generatie

Rookvrije Generatie

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
ALLIANTIE NEDERLAND ROOKVRIJ
Bureau
Publicis
Jaar
2015
Paginanummer
302

Doelstelling

Jaarlijks beginnen 37.000 kinderen met roken. De Alliantie Nederland Rookvrij, een samenwerkingsverband van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds en vijftig andere maatschappelijke organisaties, zet zich in voor een Rookvrije Generatie. Een generatie kinderen die vanaf 2017 rookvrij kan opgroeien en zelf niet begint met roken. Creëer een identiteit en koepelcampagne die individuen en organisaties onderschrijven en waar de drie fondsen op verder kunnen bouwen.

Doelgroep

Volwassen, breed publiek: ouders, rokers, niet-rokers.

Concept

In de campagne heffen we niet het betuttelende vingertje tegen roken, maar starten we een beweging om kinderen te vrijwaren van rook en de verleiding om te gaan roken. Terwijl kinderen zelf het logo van de Rookvrije Generatie ontwerpen, doen ze een beroep op het gezonde verstand van iedereen. Aangezien niemand wil dat kinderen gaan roken, is de oproep van kinderen om rookvrij te blijven en niet in de verleiding te worden gebracht om te gaan roken, niet meer dan logisch.

Media- en middelenstrategie

Voor een breed bereik wordt televisie ingezet. Daarnaast is een online strategie geformuleerd die aan intensiteit won na afloop van de televisiecampagne. In pre-rolls vertellen kinderen kort hoe ze over roken denken. In bannering bieden we handelingsperspectief. Zo roepen we op om schoolpleinen rookvrij te maken en sigarettenpakjes minder aantrekkelijk te maken voor kinderen. Verder voeren de drie gezondheidsfondsen gezamenlijk een social strategy om de discussie te blijven voeden. Bovendien zorgde een pr-offensief voor extra media-aandacht. De ingeslagen weg dient als koepelcampagne waar de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds in hun publiekscommunicatie mee verder kunnen.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken