Rookvrije Generatie

ALLIANTIE NEDERLAND ROOKVRIJ / Publicis

Bekijk deze campagne op pagina 302 van het SAN Jaarboek 2015.

Adverteerder
ALLIANTIE NEDERLAND ROOKVRIJ
Titel
non profit overheid
Bureau
Publicis
Account
Robert Guis, Eva van Santen
Copy
Sander Bergmeijer, Sikko Gerkema
Art
Steef Nijhof, Martin Cornelissen
Strateeg
Bianca van den Boogaard
Opdrachtgever
Mark Monsma, Twan Timmermans, Sarah Nienke van Voorthuisen
Film/Productiemaatschappij
Petra Keijser Productions, Marco Grandia, Gabor Deak
Editor
Kim Hinrichs
Muziek
Haaifaaideluxe
RTV-producer
Joze Rikken
Fotografie
iamKat
Illustraties
Dave Franzen, Raphael Bartels, Janneke Koning
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van ALLIANTIE NEDERLAND ROOKVRIJ
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Publicis
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

Jaarlijks beginnen 37.000 kinderen met roken. De Alliantie Nederland Rookvrij, een samenwerkingsverband van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds en vijftig andere maatschappelijke organisaties, zet zich in voor een Rookvrije Generatie. Een generatie kinderen die vanaf 2017 rookvrij kan opgroeien en zelf niet begint met roken. Creëer een identiteit en koepelcampagne die individuen en organisaties onderschrijven en waar de drie fondsen op verder kunnen bouwen.

Doelgroep

Volwassen, breed publiek: ouders, rokers, niet-rokers.

Strategie/Concept

In de campagne heffen we niet het betuttelende vingertje tegen roken, maar starten we een beweging om kinderen te vrijwaren van rook en de verleiding om te gaan roken. Terwijl kinderen zelf het logo van de Rookvrije Generatie ontwerpen, doen ze een beroep op het gezonde verstand van iedereen. Aangezien niemand wil dat kinderen gaan roken, is de oproep van kinderen om rookvrij te blijven en niet in de verleiding te worden gebracht om te gaan roken, niet meer dan logisch.

Media- en middelenstrategie

Voor een breed bereik wordt televisie ingezet. Daarnaast is een online strategie geformuleerd die aan intensiteit won na afloop van de televisiecampagne. In pre-rolls vertellen kinderen kort hoe ze over roken denken. In bannering bieden we handelingsperspectief. Zo roepen we op om schoolpleinen rookvrij te maken en sigarettenpakjes minder aantrekkelijk te maken voor kinderen. Verder voeren de drie gezondheidsfondsen gezamenlijk een social strategy om de discussie te blijven voeden. Bovendien zorgde een pr-offensief voor extra media-aandacht. De ingeslagen weg dient als koepelcampagne waar de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds in hun publiekscommunicatie mee verder kunnen.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen