Rabo Sparen. Sparen kan slimmer.

Rabo Sparen. Sparen kan slimmer.

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Rabobank Nederland
Bureau
N=5
Jaar
2011
Paginanummer
326

Doelstelling

Primair: aantrekken van nieuw spaargeld bij huidige spaarders. Secundair: Rabobank bevestigen als marktleider op het gebied van sparen in een markt die onder druk staat.

Doelgroep

Modaal gezin met kinderen. Primair: bestaande klanten. Secundair: niet-Rabobankklanten.

Concept

Uit Rabobank onderzoek is gebleken dat Nederlanders bij het sparen in potjes denken en dat deze vaak alleen in ons hoofd bestaan en niet zozeer op de bank. Op basis van deze insights hebben we een campagne gevoerd met als boodschap: Sparen kan slimmer. Want wanneer je al je spaardoelen helder hebt en toekent aan de juiste potjes, bereik je eerder je doel. Om deze boodschap echt tot leven te brengen zijn we terug gegaan naar de jeugd toen sparen beter ging. Want in onze jeugd hadden we een helder spaardoel; bijvoorbeeld die ene brommer, surfplank, LP of walkman.

Media- en middelenstrategie

De resultaten uit het Rabobank onderzoek was het voornaamste ingrediënt in de TVC. Daar laat het gezin zien dat de spaarpotjes eigenlijk niet op orde zijn. De campagne startte met de TVC die het mogelijk maakte de campagne-thematiek "Sparen kan slimmer" in korte tijd op de agenda te zetten bij het grote publiek en daarmee het marktleiderschap van Rabobank te bevestigen. Vervolgens heeft de activerende campagne-laag in o.a. online, radio, print, de campagne-thematiek tastbaar gemaakt met de bewustwording dat sparen in je jeugd beter ging toen je nog een concreet doel had. Hierdoor hebben we de doelgroep geactiveerd om hun huidige spaardoelen concreet te maken via de online Rabo Spaarwijzer op rabobank.nl. Specifiek voor Rabobankklanten met een wielerhart, werden uitingen ingezet waarbij de Rabo renners een grote rol speelden, juist om deze klanten ten tijde van de Tour de France ook op onze spaarcampagne te wijzen. Om het activerende gedeelte nog dichter bij de doelgroep te brengen nodigden wij de doelgroep uit om het spaardoel uit hun jeugd via Twitter te delen en zo kans te maken op 500 euro. Dit leverde ruim 2.000 tweets op en was 'trending topic' in NL.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken