Raad de Smaak

Raad de Smaak

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
PEPSICO, LAY'S
Bureau
Red Urban
Jaar
2014
Paginanummer
278

Winnaar 2014

Doelstelling

Versterk in een zeer competitieve markt de merkvoorkeur voor Lay's met een campagne waarin consumenten actief worden betrokken. Bevestig daarnaast o.a. de merkwaardes van Lay's: smaakexpert en trendsetting.

Doelgroep

Liefhebbers van chips tussen de 16 en 45 jaar.

Concept

Na 2 succesvolle campagnes waarin consumenten nieuwe smaken mochten bedenken, toont Lay's nu weer aan zelf de absolute smaakmaker te zijn. Met Raad de Smaak introduceert Lay's 3 tijdelijke mystery smaken en daagt daarmee heel Nederland uit om de juiste smaak te raden. Per smaak maak je kans op € 10.000. Omdat Nederlanders graag hun mening geven en gek zijn op spelletjes is deze aanpak een schot in de roos.

Media- en middelenstrategie

Een 'kickstart' in paid-media bouwt in korte tijd bereik op. PR, TVC en pre-rolls zorgen voor de primaire awareness. De grote uitdaging is echter: hoe hou je een campagne 10 weken interessant en zorg je voor genoeg herhaalaankopen? Daarom ontwikkelen we speciaal voor de campagne een onderstroom van (hidden) hints. Cryptische en verborgen boodschappen die de consument prikkelen met nieuwe aanwijzingen en weetjes. Met o.a. een spraakmakende HOAX, verrassende Upcoming lijstjes, pre-roll mini documentaires verspreid via blogger en eigen social kanalen enthousiasmeren we de consument steeds opnieuw. Extra verrijking halen we uit de inzet van innovatieve middelen. Zo voegen we Shazam herkenning toe aan de audio van de televisiecommercial en maken we een verborgen on-pack Blippar feature. Beide middelen onthullen hidden hints. Vlak voor de onthulling is er voor een selectief gezelschap -Lay's Superfans- een proefsessie in het pikkedonker bij restaurant C-taste. Kortom: een bijzondere media- & middelenstrategie erop gericht om op een verassende en innovatieve manier de oplettende kijker de goede kant op te sturen en te stimuleren. En met succes. We behaalden ruimschoots het target van het aantal smaakinzendingen, waarbij maar liefst 57% uit earned media komt.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken