Postmedewerker. Deel van je leven

Postmedewerker. Deel van je leven

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
PostNL
Bureau
Publicis
Jaar
2011
Paginanummer
322

Nominatie 2011

Doelstelling

De transitie van PostNL naar een deeltijdorganisatie creëert een enorme wervingsbehoefte van zo'n dertigduizend parttime postmedewerkers per jaar. Het betreft naast met name parttime postbezorgers, ook parttime postvoorbereiders en parttime postsorteerders. Omdat dit volledig nieuw is voor Nederland, is het ons doel om met deze wervingscampagne PostNL stevig en hernieuwd op de kaart te zetten als dé aantrekkelijke werkgever voor parttime werk. Met als grote uitdaging om vanuit één campagnegedachte alle doelgroepen aan te spreken ondanks het feit dat zij zeer afwisselende motieven hebben om voor een parttime baan te kiezen. De campagne moet de komende jaren leiden tot voldoende instroom van nieuwe medewerkers. En om uitstroom tegen te gaan, moet hij tegelijkertijd bij huidige medewerkers bijdragen aan trots en betrokkenheid.

Doelgroep

Primair: Moeders, Vutters, scholieren/studenten en eigen medewerkers. Secundair: Iedereen die interesse zou kunnen hebben in een parttime bijbaan.

Concept

Als medewerker van PostNL heb je een parttime baan. Tot max. 15 uur in de week ben je als postmedewerker verantwoordelijk voor de post. Het andere deel van de week staat in het teken van je andere bezigheden. Zoals je kinderen, je studie of je hobby's. Zo ben je dus enerzijds postbezorger en anderzijds moeder. Of enerzijds postvoorbereider en anderzijds scholier. Of kunstenaar. Of vrijwilliger. En dat is prima te combineren. Conceptueel komt dat samen in het thema 'Postmedewerker. Deel van je leven'. Dit betekent dat er achter de huidige en potentiële parttime postmedewerkers van PostNL een grote gevarieerdheid en rijkheid aan verhalen schuilt. Iedereen heeft immers naast zijn leven als postbezorger ook andere dingen te doen. In onze campagne gebruiken we deze verhalen om bij onze potentiële doelgroepen identificatie op te roepen en de specifieke voordelen van een parttime baan als postmedewerker te etaleren. Intern gebruiken we de verhalen om de onderlinge verbondenheid en trots te versterken.

Media- en middelenstrategie

Omdat we te maken hebben met zo'n enorme wervingsbehoefte, maken we gebruik van een volledig geïntegreerde campagnebenadering, waarbij we maximaal bereik creëren met een concept dat consistent wordt uitgerold en neergezet in landelijke, regionale, interne en doelgroepspecifieke media. Landelijk hebben we gekozen voor de inzet van TV (en specifiek ook dagtelevisie), radio, online en outdoor om snel een grote bekendheid te creëren met betrekking tot de nieuwe deeltijdpropositie van PostNL. In aanvullende middelen, zoals advertorials, interne communicatie en op events bevestigen we deze propositie en geven we met behulp van de verhalen van echte medewerkers (ambassadeurs) een diepere invulling aan de voordelen van een baan als parttime postmedewerker. Daarnaast hebben we toolkits ontwikkeld waarmee lokaal, bij pieken in de behoefte, op maat geworven kan worden. Zonder campagneconsistentie te verliezen. In alle middelen refereren we immers hetzij in beeld, hetzij in tekst aan de twee kanten van iemands leven. En laten we van daaruit op herkenbare wijze zien dat een baan als parttime postmedewerker prima te combineren is met de rest van je leven.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken