Porsche. Uncommon.

PORSCHE NEDERLAND / ACHTUNG!

Nominatie 2015

Bekijk deze campagne op pagina 208 van het SAN Jaarboek 2015.

Adverteerder
PORSCHE NEDERLAND
Titel
Automotive
Bureau
ACHTUNG!
Account
Johan de Meijer, Elke ter Borgt
Copy
Niklas Kristensen
Art
Jasper Janssen, Roy van Dijk
Strateeg
Boris Nihom
Opdrachtgever
Ingrid Oudejans, Karin Hermans, Hermen Ratterman
Film/Productiemaatschappij
Minivegas
Editor
Benjamin Putland
Muziek
Mystic Brew / Stainless Sound
RTV-producer
Lauren Becker
Fotografie
-
Illustraties
n.v.t.
In samenwerking met
Porsche
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van PORSCHE NEDERLAND
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van ACHTUNG!
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Durables
Meer Durables inzendingen

Durables

Doelstelling

Porsche maakt al meer dan 60 jaar sportwagens en claimt als enige een positie van de 'everyday sportscar'. Echter, naarmate het aantal modellen en de doelgroep verbreedt, dreigt het unieke Porsche DNA wat te verwateren. De modelvoorkeur werd langzaam sterker dan de merkvoorkeur. De uitdaging: bring 'Porsche' back in Porsche. Met een nieuw merkthema, Uncommon, en een creatieve campagne wist Porsche de merkvoorkeur onder een diverse groep rijders significant te vergroten.

Doelgroep

De doelgroep van Porsche is de laatste jaren diverser geworden. Van de klassieke sportwagenliefhebber die al jaren Porsche 911 rijdt, tot de meer recente Porsche rijders in een 4-deurs Macan of Cayenne. Met deze campagne slaagde Porsche erin om de verschillende doelgroepen van 2- en 4-deursmodellen te verenigen.

Strategie/Concept

Het thema voor de campagne vonden we in de 'founder story': Dr. Ing. Porsche maakte de sportauto waar hij over droomde, maar die hij niet kon vinden. Een 'uncommon' auto, gemaakt door een 'uncommon' man. 'Uncommon' werd de vertaling van de merkwaarden voor Porsche én van de mentaliteit van de doelgroep. Bijzondere auto's voor ongewone mensen. Waar dan beter te beginnen dan in het brein? De enige manier om echt te bewijzen wat een Porsche met je doet, is een hersenscan. Met behulp van neurowetenschappers creëerden we twee films, waarin het effect van rijden in een Porsche vergeleken werd met een extreem bijzondere ervaring. Zo vergeleken we de G-krachten in een bocht in een Porsche 911 GT3 op een circuit, met een kurketrekker in een straaljager.

Media- en middelenstrategie

Youtube speelde een centrale rol in de verspreiding van de campagne. Via verschillende (teaser-)edits van de video's bereikten we miljoenen mensen. Beide films verwezen naar een campagnewebsite, waar meer informatie te vinden was over de auto's van Porsche en het effect van het rijden in een Porsche in het brein. Ter ondersteuning is de campagne uitgewerkt in social posts, mobiele banners en printuitingen in auto- en lifestyle media.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen