Perron van de Liefde

Perron van de Liefde

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
NS
Bureau
N=5
Jaar
2016
Paginanummer
378

Doelstelling

De wintermaanden zijn traditioneel een periode waarin reizigers minder positief zijn over NS. Zeker wanneer er werkzaamheden aan het spoor plaatsvinden. Daarom wil NS met Valentijn een tegenwicht bieden en NS weer positief in het nieuws brengen. En daarmee het negatieve sentiment op social media doen draaien.

Doelgroep

Alle Nederlanders en Nederlandse pers/journalisten.

Concept

Reizigers flirten wat af in de trein en op het station. Vaak blijft het echter bij die ene blik. Dit jaar wilde NS met Valentijn de liefde een handje helpen door slim in te spelen op dit gedrag. NS riep singles op om naar station Haarlem of Utrecht Centraal te komen. Deze werden hier via grote beeldschermen live met elkaar in contact gebracht. 'Perron van de Liefde' werkte als een realtime datingapp, mensen konden meteen aangeven of ze de ander ook zagen zitten. 'Matches' mochten op champagnedate in de Koninklijke Wachtkamer op Amsterdam Centraal. NS deed op Valentijn waar het goed in is: mensen bij elkaar brengen.

Media- en middelenstrategie

Een paar dagen voor Valentijnsdag werden singles in de regio's Utrecht en Haarlem via de Facebookpagina van NS via getargete paid posts opgeroepen om naar een van de stations te komen om daar hun perfecte match te vinden. PR en earned media waren cruciaal voor het slagen van de campagne. Mede dankzij een goede samenwerking met de voorlichtingsafdeling van NS was de pers massaal aanwezig om de livematching te aanschouwen. Er werd een film gemaakt van de activatie die, net als alle content van het event, verspreid werd op Valentijnsdag via social en branded content. De film werd zo die dag weer massaal opgepikt door media en op social gedeeld en geliket door een groot publiek. Perron van de Liefde zorgde zo zeer kostenefficiënt voor het benodigde earned bereik. En, misschien wel nog belangrijker, voor veel sympathie op social in een tijd waarin traditioneel veel geklaagd wordt over de trein. Zo wist NS niet alleen Valentijnsdag te veroveren, maar ook even de harten van Nederlanders voor zich te winnen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken