Pak de overvaller. Pak je mobiel.

Pak de overvaller. Pak je mobiel.

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Veiligheid en Justitie
Bureau
N=5
Jaar
2011
Paginanummer
388

Doelstelling

Mensen ervan bewust maken dat iedere getuige een belangrijke rol speelt bij het oppakken van overvallers.

Doelgroep

Burgers van 13 jaar en ouder.

Concept

De rol van getuigen is essentieel bij het vergroten van de pakkans, want bij 85% van de gepakte overvallers is tijdens het heterdaadmoment de politie gebeld. Helaas wordt slechts 25% van de overvallen gemeld. Burgers beseffen niet dat zij een belangrijke rol kunnen spelen op het heterdaadmoment, want slechts 1 op de 9 belt het juiste nummer 112. En als er wordt gebeld, dan bevat nog geen 50% van de meldingen bruikbare informatie. Kortom, de burger heeft veel in handen om de pakkans te vergroten, maar weet dit niet. Daarom moeten er twee dingen gebeuren. 1) Mensen moeten de juiste informatie oppikken en 2) 112 bellen. Dat kan allemaal met de mobiele telefoon. Oftewel: de mobiele telefoon is het beste wapen dat mensen in handen hebben om de pakkans te vergroten, want iedereen kan er op veilige afstand 112 mee bellen en er foto's, films en aantekeningen mee maken. Daarom een campagne die op impactvolle wijze de rol van de mobiel laat zien. Zo wordt een ezelsbrug neergezet die burgers helpt om te onthouden dat ze moeten bellen en fotograferen als ze getuige zijn van een overval. De TV commercial is gedeeltelijk gefilmd met telefoons, zodat burgers maximaal ervaren hoe hun mobiel overvallers kan vastleggen. De overval wordt omgekeerd afgespeeld om de impact te vergroten, maar ook om de herkenning van heterdaadmomenten te bevorderen.

Media- en middelenstrategie

Het massale bereik van tv en radio werd gebruikt om zo veel mogelijk burgers ervan bewust te maken dat zij met hun mobiel de pakkans kunnen vergroten. Dat is gelukt, want 62% van de doelgroep kon zich de campagne geholpen herinneren (benchmark 46%). Online banners werden ingezet om het bereik bij jongerendoelgroepen extra te versterken.

Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken