Oxfam Novib ziet ‘zelfdoen’ als dé sleutel om armoede op te lossen. ‘Zelfdoen’ is dan ook hét centrale begrip in de nieuwe campagne. Een campagne waarin Oxfam Novib op originele wijze bewijst dat ‘zelfdoen’ werkt. Daarom noemt Oxfam Novib zichzelf en iedereen die er aan meewerkt: ambassadeur van het zelfdoen. ‘Ambassadeurs van het zelfdoen’ is een positieve beweging waar iedereen aan mee kan doen. Iedereen kan namelijk ambassadeur worden. Ambassadeurs zijn zowel mensen die aantonen dat zelfdoen werkt: de letterlijke ambassadeurs. Als mensen die het zelfdoen mogelijk maken, zoals: hulpverleners, medewerkers, donateurs. En als je gelooft in zelfdoen, dan moet je dat ook waarmaken in de campagne. Vandaar dat de campagne samen met de mensen waar het om gaat gemaakt is. Met hun persoonlijke verhalen, tekeningen, filmpjes, foto’s, etc. worden de uitingen gemaakt. Zo ontstaat een heel eigen, opvallende en authentieke vorm die steeds opnieuw de kracht van het ‘zelfdoen’ bewijst. En Oxfam Novib een zeer herkenbare stijl geeft, zodat een heel eigen merkprofiel ontstaat. Doordat de nadruk ligt op positieve bewijsvoering wordt Oxfam Novib ook echt relevant voor de donateurs die meer en meer schreeuwen om effectiviteit.