Oranje Leeuwen

ING / Leukwerkt Worldwide

award
Winnaar 2010

Bekijk deze campagne op pagina 84 van het SAN Jaarboek 2010.

Adverteerder
ING
Titel
Financiele dienstverlening
Bureau
Leukwerkt Worldwide
Account
Talmon Kochheim, Danielle Boskemper
Copy
Leukwerkt Worldwide
Art
Leukwerkt Worldwide
Strateeg
Bart Kuiper
Opdrachtgever
Monique Opdam, Marijke Smallegange, Martijn Jaartsveld
Film/Productiemaatschappij
Leukwerkt Worldwide
RTV-producer
Els Rooth, Boudewijn Visser
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van ING
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Leukwerkt Worldwide
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Corporate
Meer Corporate winnaars

Corporate

Doelstelling

2010 is het eerste jaar dat de ING hoofdsponsor is van Oranje en meteen een WK-jaar. Zorg ervoor dat Nederland op een sympathieke manier weet dat de ING de hoofdsponsor van Oranje is. Uiteraard met als doel dat men de ING een warmer hart toedraagt in deze voor banken, nog steeds, lastige tijden.

Doelgroep

Heel Nederland. Veel Nederlanders hebben iets met Oranje, en dat worden er alsmaar meer als Nederland verder komt op het WK. Ongeveer de helft van Nederland is klant bij ING, de andere helft is een potentiële klant.

Strategie/Concept

Als sympathie het doel is, moet je niet meteen met bankzaken komen. Daarom een campagne met zo min mogelijk harde reclame voor de ING en zo veel mogelijk voetbalgevoel en Afrika. We zetten Oranje en de supporters centraal, want Oranje is van iedereen en voor iedereen. En als je dan als ING 2 Oranje Leeuwen als belangrijkste advertising property hebt en een WK in Afrika, dan heb je een mooi verhaal. De leeuwen gaan in de TVC terug naar hun roots en op reis vanuit NL naar het WK in Zuid-Afrika. Onder swingende muziek van Hugh Masekela met "Don't Go Lose It Baby" worden prachtige Afrika-beelden afgewisseld met bijzondere voetbal momenten. Onderweg laten de leeuwen geen mogelijkheid onbenut om Oranje te promoten. Ondanks de hevige concurrentie zijn we dankzij de oranje leeuwen zeer herkenbaar, relevant en sympathiek aanwezig als ING.

Media- en middelenstrategie

TV was het dragend medium. Naast de steun aan Oranje had de ING ook een aantal WK-items om Oranje dichterbij te brengen voor heel Nederland: een bankpas met je favoriete voetballer en een gratis tafelvoetbalspel. Deze kwamen aan bod in de tag-on. De WK-items zijn voornamelijk via social media (Hyves) en owned media (Kantoren, ING.nl) onder de aandacht gebracht. Print zorgde voor de thematische nuance waarmee we ook konden inhaken op de WK-actualiteit. De leeuwen maakten in een dialoog steeds relativerende, "tongue-in-cheeck" opmerkingen over voetbal en onze WK-tegenstanders. Altijd met (voetbal-) humor en ter ondersteuning van het team.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen