Oranje is je helden omarmen, Oranje is ING

Oranje is je helden omarmen, Oranje is ING

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
ING
Bureau
JWT Amsterdam
Jaar
2013
Paginanummer
98

Winnaar 2013

Doelstelling

Zo veel mogelijk Nederlanders laten weten dat ING betrokken hoofdsponsor is van het Rijksmuseum, dat eindelijk weer geheel open is.

Doelgroep

Alle Nederlanders, klanten en niet-klanten, die net als ING enorm blij zijn dat het Rijksmuseum weer open is.

Concept

Onze helden zijn terug! En dat wilden we benadrukken. Na tien jaar zijn de beroemde kunstwerken van het Rijksmuseum eindelijk weer toegankelijk voor het grote publiek. We kozen uit alle 'helden' het beroemdste schilderij, De Nachtwacht van Rembrandt, en lieten het 'terugkomen'. Historische figuren doken in de week voor de opening van het Rijksmuseum zomaar ineens op tussen het winkelend publiek en brachten De Nachtwacht tot leven. De activatie werd gefilmd en voorafgaand aan de opening van het Rijksmuseum op YouTube gezet. Binnen een week zagen wereldwijd meer dan 10.000.000 mensen de film, van Argentinië tot Rusland, en zagen al deze mensen dat het Rijksmuseum weer open ging en ING hoofdsponsor is.

Media- en middelenstrategie

We wilden op een sympathieke manier een sympathieke boodschap verspreiden. We hebben daarom bewust niet gekozen voor traditionele media, maar de video via seeding een klein zetje gegeven waarna er een persbericht uitging. De gekozen timing bleek perfect. Er was veel aandacht voor de opening van het Rijksmuseum en de film liftte daar op mee. Veel mensen deelden de video op social media zoals Facebook en Twitter met vrienden en volgers. Het werd wereldnieuws: de flashmob is op televisie in 189 landen getoond waaronder in de nieuwsuitzendingen van CNN. Via de eigen kanalen van ING is ook veel aandacht gegenereerd. Met een spel als opwarmertje en een campagnepagina op ING.nl. Ook ging er een digitale nieuwsbrief naar 1,5 miljoen klanten. Daarnaast plaatsten we een felicitatieadvertentie in de landelijke dagbladen. Na de opening van het Rijksmuseum en deze activatie is de sponsorbekendheid van ING verdubbeld naar 25%. Met een opvallend positief sentiment en ruim 10 miljoen views behoort de video tot de meest succesvolle virals van Nederland.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken