Op weg naar duurzaam

Op weg naar duurzaam

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
UNILEVER/CONIMEX
Bureau
Alfred International
Jaar
2019
Paginanummer
210

Doelstelling

Als marktleider ziet Conimex het als haar taak om de categorie 'Aziatisch' te verduurzamen. In 2019 ligt de focus op kroepoek, Conimex-product nummer 1. Conimex heeft samen met de leverancier en lokale stakeholders het initiatief genomen om de garnalenvangst en cassaveteelt in Indonesië te verduurzamen. Een campagne moet Nederland overtuigen dat Conimex duurzaamheid én lekkere kroepoek meer dan serieus neemt.

Doelgroep

Iedereen die houdt van Aziatisch, en van kroepoek.

Merkomschrijving

Conimex is marktleider in Aziatisch koken, thuis in de Oosterse keuken sinds 1932.

Concept

Hoe maakt een merk dat niet per se bekendstaat als duurzaam, een onbekend probleem op een geloofwaardige manier relevant voor een groot publiek? Door de kern van het merk ook nu als uitgangspunt te nemen: Conimex staat voor de authentieke Aziatische smaak. Zo wordt de lekkerste garnalenkroepoek gemaakt van garnalen die lokale vissers in de Indonesische Koraaldriehoek vangen. Maar omdat ze dit met sleepnetten doen, vangen ze niet alleen volgroeide, maar ook jonge garnalen. Met allerlei nadelige gevolgen voor de garnalenstand, en daarmee de vissers, de natuur en iedereen die van kroepoek houdt. Als we nu niets doen, dan dreigt er een tekort aan garnalen. Daarom neemt Conimex zijn verantwoordelijkheid om de garnalenvisserij te verduurzamen. En door aanpassingen in de manier van werken, is de cassave sinds 2019 Rainforest Alliance (als eerste) gecertificeerd. Want de lekkerste smaak moeten we beschermen. In de bestaande campagne duikt onze Conimex-man Dennis telkens het echte Azië in. Zodoende is hij ook nu de aangewezen persoon om het verhaal van onze kroepoek naar het grote publiek te brengen. Dennis reist af naar Indonesië om te ontdekken waar de lekkerste kroepoek vandaan komt en hoe de vissers en cassaveboeren hard op weg zijn naar duurzame vangst en teelt. Gekozen is voor een documentaire-achtige (en dus minder reclamische) campagnestijl, wat transparantie brengt en de kijker meeneemt naar de daadwerkelijke gebieden. Zo laat Conimex zien dat het menens is.

Media- en middelenstrategie

De campagne is uitgewerkt in minidocumentaires voor OLV, waarbij de volledige documentaire op TV en in de bioscoop wordt uitgezonden. De campagne is verder uitgerold in print, social, PR, verpakking en sampling.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken