Onze Albert Heijn

Onze Albert Heijn

Categorie
Excellent
Adverteerder
Albert Heijn
Bureau
YoungWorks
Jaar
2012
Paginanummer
228

Nominatie 2012

Doelstelling

Albert Heijn heeft de ambitie om in 2015 de aantrekkelijkste bijbaanwerkgever voor jongeren te zijn en wil medewerkers daarbij betrekken. AH had een reputatie van 'wegwerpwerkgever'. Jaarlijks werft AH 45.000 nieuwe bijbaners, maar elk jaar verlaten ook weer ongeveer 45.000 bijbaners het bedrijf. Dit hoge verloop betekent hoge vervangingskosten en heeft invloed op de klanttevredenheid. Geef verdere invulling aan employee engagement; voor behoud en werving via referral (personeelsoptiek) en de klanttevredenheid (businessoptiek).

Doelgroep

Medewerkers in de supermarkt. De meesten zijn scholier of student met een bijbaan. Voor het behoud van deze jongeren zijn 'respect' en 'er toe doen' belangrijk. Voor de werving telt een marktconform salaris en plezier hebben met collega's en vrienden. Bijbaanmarkt is bij uitstek een ambassadeursmarkt.

Concept

Verbinden, gemeenschapszin en co-creatie vormen de rode draad in de aanpak. Het communicatiethema 'Onze Albert Heijn' is de paraplu waar alle lokale activiteiten, media en middelen samenkomen. Facebook wordt ingezet om te activeren. Het 'wij-gevoel' staat centraal. De aanpak vergroot en deelt dat gevoel met elkaar. Met inbreng en inspraak worden medewerkers fans. Fans worden ambassadeurs.

Media- en middelenstrategie

Het lokale team geeft een eigen invulling en karakter aan de werving- en behoudactiviteiten. Engagement krijgt in de supermarkt en online betekenis door het aangaan van de dialoog, door persoonlijke betrokkenheid en door eigen inbreng. Van figuratie van medewerkers in campagnes tot participatie bij programma's voor nieuwe medewerkers. Van een gevraagde mening over bedrijfskleding tot co-creatie bij het redesign van supermarktkantines. Het binden en boeien van medewerkers krijgt meer betekenis en succes. Medewerkers blijven langer; het verloop daalde in één jaar met meer dan 15%. Ruim 300 winkels startten hun eigen Facebookpagina. 'Onze AH' bezette wekenlang de nr. 1 positie in de social recruitment monitor en er is een significante stijging in klanttevredenheid.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken