ONBEWUST ASOCIAAL

ONBEWUST ASOCIAAL

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
SIRE
Bureau
FHV BBDO
Jaar
2009
Paginanummer
358

Nominatie 2009

Doelstelling

Nederlanders winden zich regelmatig op over het asociale gedrag van hun landgenoten. Maar zonder dat we het doorhebben, doen we er bijna allemaal aan mee. Deze campagne moet mensen bewust maken van het feit dat ze zelf ook wel eens asociaal zijn en zodoende bijdragen aan een steeds killere sfeer op straat.

Doelgroep

Iedereen in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de mensen zich ergert aan asociaal gedrag van anderen, maar zich er niet bewust van is er zelf aan mee te doen.

Concept

We bellen bij de kassa, gooien troep op straat, blijven stoïcijns zitten in de tram en als iemand ons erop aanspreekt, dan zijn we in gesprek. Zonder dat we het doorhebben, worden we steeds asocialer. Deze campagne begon met een groot landelijk onderzoek dat de grootste ergernissen aan het licht bracht én aantoonde dat maar liefst 95% van de mensen zich er onbewust zelf ook schuldig aan maakte. Vervolgens lanceerden we een nieuwe, controversiële uitdrukking die mensen aan het denken zette: onbewust asociaal. De campagne confronteerde mensen op een ludieke manier met hun eigen gedrag door hen een spiegel voor te houden. Daarbij ging het om alledaagse situaties waarin mensen uit alle lagen van de bevolking en van alle leeftijden en etniciteiten onbewust asociaal gedrag vertoonden.

Media- en middelenstrategie

Deze ‘schaakmat’-campagne confronteerde mensen met hun asociale gedrag op momenten waarop het zeer waarschijnlijk was dat ze dat gedrag vertoonden. Daarvoor zetten we ‘on the spot’-media in, zoals abri’s in bushokjes en op treinstations. Naast tv, outdoor, print en heel veel pr speelde de website een essentiële rol in deze campagne. De site liet de schokkende resultaten van het nationale onderzoek zien. Bovendien kwam je er op een speelse manier achter hoe asociaal je zelf bent en wat dat voor consequenties heeft voor de samenleving. Resultaten geven weer dat deze campagne maar liefst 60% van de Nederlanders meer bewust heeft gemaakt van hun gedrag.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken