Ode aan Twijfel

Ode aan Twijfel

Categorie
Vrije Tijd
Adverteerder
TROUW
Bureau
KOKORO Amsterdam
Jaar
2014
Paginanummer
402

Nominatie 2014

Doelstelling

Positioneer Trouw als een open, beschouwende en verbindende krant die verdieping biedt voor de mens die duiding zoekt in de niet aflatende nieuwsstroom.

Doelgroep

Trouw-lezers zijn betrokken en ruimdenkend. Deze hoogopgeleiden zijn zich sterk bewust van de wereld waarin ze leven. Ze zijn geïnteresseerd in de achtergronden van het grote nieuws, maar ook in de bredere thema's zoals duurzaamheid, milieu en levensbeschouwing.

Concept

Twijfel is de basis van journalistiek. Zowel de eigen mening van de journalist als de bron van berichtgeving moet consequent worden bevraagd. Altijd met het idee dat een onderwerp van verschillende kanten belicht kan worden. De campagne vertrekt vanuit het inzicht dat een brede groep mensen op zoek is naar antwoorden op de grote vragen van het leven. Door als krant een 'Ode aan twijfel' te brengen, herkennen mensen zich wel of niet in deze boodschap. Het thema 'Twijfel' komt terug in de print- en radio-uitingen, waarin redactionele onderwerpen uit de krant werden behandeld. We schreven over aansprekende onderwerpen als zorg, privacy en immigratie. De wijze waarop deze onderwerpen zijn belicht, staat model voor hoe Trouw omgaat met nieuws; met nadruk op de achtergronden en duiding van de dagelijkse actualiteit. In de commercial zien we dat het proces van het maken van een krant een kwestie is van zorgvuldig afwegen, want een onderwerp kan altijd van verschillende kanten belicht worden. Centraal staat: Wie op zoek is naar de waarheid, moet wel durven twijfelen.

Media- en middelenstrategie

Deze campagne steunde meer op print, online en radio dan de vorige 'Twijfel' campagne (2013), waarvan de TV commercial onveranderd breed werd ingezet.
Op de radio en in print werden drie weken lang andere onderwerpen uitgelicht, die in de volgende zaterdagkrant uitgebreid werden behandeld. Op deze manier wordt de koppeling met de journalistieke inhoud van Trouw direct duidelijk.
Een nieuwe tag on commercial is gericht op het aanbod. Ook is geadverteerd in magazines en natuurlijk in de eigen krant.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken