Twijfel is de basis van journalistiek. Zowel de eigen mening van de journalist als de bron van berichtgeving moet consequent worden bevraagd. Altijd met het idee dat een onderwerp van verschillende kanten belicht kan worden. De campagne vertrekt vanuit het inzicht dat een brede groep mensen op zoek is naar antwoorden op de grote vragen van het leven. Door als krant een 'Ode aan twijfel' te brengen, herkennen mensen zich wel of niet in deze boodschap. Het thema 'Twijfel' komt terug in de print- en radio-uitingen, waarin redactionele onderwerpen uit de krant werden behandeld. We schreven over aansprekende onderwerpen als zorg, privacy en immigratie. De wijze waarop deze onderwerpen zijn belicht, staat model voor hoe Trouw omgaat met nieuws; met nadruk op de achtergronden en duiding van de dagelijkse actualiteit. In de commercial zien we dat het proces van het maken van een krant een kwestie is van zorgvuldig afwegen, want een onderwerp kan altijd van verschillende kanten belicht worden. Centraal staat: Wie op zoek is naar de waarheid, moet wel durven twijfelen.