NUON VERSPILLINGSCAMPAGNE

Nuon / N=5

Nominatie 2008

Bekijk deze campagne op pagina 138 van het SAN Jaarboek 2008.

Adverteerder
Nuon
Titel
Dienstverlening
Bureau
N=5
Account
Brigitte Kuijpers, Nicole Florêncio
Copy
Romke Oortwijn
Art
Peter Hebbing, Ivar van der Zwan
Strateeg
Marc Oosterhout
Opdrachtgever
ILSE LASSCHUIJT, SUSANNE09:57:55 DAMEN
Film/Productiemaatschappij
Czarevich
Editor
The Ambassadors, Annelien van Wijnbergen
Muziek
Massive Music
RTV-producer
Christ Bloemheuvel, Linda Kiphardt
Fotografie
Peter Hebbing, Magic
Illustraties
Paul Postma
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Nuon
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Dienstverlening
Meer Dienstverlening inzendingen

Dienstverlening

Doelstelling

Versterken van de merksympathie door duidelijk te maken dat het tegengaan van energieverspilling de beste manier is om energiekosten te verlagen. En dat Nuon daarbij kan helpen.

Doelgroep

Nederlandse huishoudens.

Strategie/Concept

In de campagne wordt minder een appèl gedaan op het verantwoordelijkheidsgevoel van de consument, maar meer op het eigenbelang. We willen het eens niet hebben over energie besparen, maar over minder verspillen. Ogenschijnlijk een kleine stap, maar een wereld van verschil. Energie besparen doe je toch ook voor de wereld (zoals je flessen in de flessenbak gooit), maar minder verspillen, betekent dat we eigenlijk iets stoms doen. Namelijk energie en dus geld weggooien. Doen we dat dan? Verspillen we zoveel energie? En hoeveel dan? En of we energie verspillen. 30% van ons dagelijkse energieverbruik om precies te zijn. Elke dag verspillen we 30%. Gooien we weg, vermorsen we, laten we gaan. Zonder dat we er profijt van hebben. En het ergste is: we zijn ons er niet van bewust. Deze onwetendheid hebben we in de campagne doorbroken met de letterlijke verbeelding van de verspilling met lampen in de woestijn. We hebben mensen zelf laten ontdekken hoeveel we eigenlijk elke dag verspillen. Met als claim: Energie verspillen is zinloos. Nuon helpt. Deze boodschap werd ondersteund met concrete voorbeelden van de hulp die Nuon biedt zoals Isolatie, HR-ketels, BespaarDirect, Financiering en EnergieAdvies.

Media- en middelenstrategie

Gekozen is voor een brede middelenmix. Televisie om mensen bewust te maken van hun verspilling en emotioneel te raken met de boodschap. Radio en tagons op TV geven concrete oplossingen om energieverspilling te voorkomen. Dagbladen werden op twee manieren ingezet. Als kick-off om het verhaal inhoudelijke kracht bij te zetten en om mensen op regelmatige basis tips en ideeën te geven wat ze kunnen doen om verspilling tegen te gaan (Infographics). DM, online en POS materialen werden ingezet om mensen aan te sporen concreet actie te ondernemen om minder energie te verspillen.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen