Nuon overall campagne

Nuon overall campagne

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
Nuon
Bureau
DDB & Tribal Amsterdam
Jaar
2012
Paginanummer
88

Doelstelling

Als een van de grootste energiebedrijven in Nederland wil Nuon zich onderscheiden als de betrouwbare energieadviseur. Nuon werkt hieraan door diverse producten en diensten te introduceren, naast gas en stroom. Uiteraard zijn bekendheid, overweging en voorkeur van de afzonderlijke proposities en het merk van groot belang. Maar dit is niet voldoende. Energie is een low-interest categorie en kent een volwassen markt. Daarom zijn onderscheidendheid en likeability belangrijk, en liggen ook hier zware doelstellingen. Verder wil Nuon dit jaar duidelijk maken dat het onderdeel uitmaakt van het internationale Vattenfall. Met de verschillende campagnes heeft Nuon niet alleen gewerkt aan het succes van de afzonderlijke proposities, maar ook aan een hogere likeability van het merk. Resultaat is de hoogste bekendheid in de sector, een verhoging van de (toch al hoogste) merkoverweging, en verhoging van de (ook al hoogste) merkvoorkeur. Ook scoort Nuon als hoogste op de gewenste imagoaspecten. Ten slotte is een derde van Nederland bekend met Vattenfall.

Doelgroep

Heel Nederland, met een focus op huizenbezitters.

Concept

Nuon heeft met Ed en Eduard als karakters campagne gevoerd voor de Nuon E-manager, de online tool MijnNuon, de prijspropositie Nuon Ideaal en het serviceaanbod Nuon E-efficiency. Daarnaast heeft het de Olympische sporters ondersteund als sponsor van NOC*NSF. De personages van Ed en Eduard brengen deze boodschappen altijd op een laagdrempelige manier, met humor en met aandacht voor de overkoepelende merkwaarde.

Media- en middelenstrategie

Als marktleider met klanten in heel Nederland in alle lagen van de bevolking is een brede middelenmix nodig. Omdat we de boodschap met emotie willen overbrengen kiezen we voor tv als hoofdmedium, maar wel altijd ondersteund met online pre-rolls, bannering en radio. Afhankelijk van de boodschap wordt daarnaast print ingezet, om verdieping te geven aan de positionering van de betrouwbare energieadviseur.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken