Nudged by nose

Nudged by nose

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
GEMEENTE EINDHOVEN
Bureau
Fama Volat
Jaar
2021
Paginanummer
375

Nominatie 2021

Doelstelling

Minder slingerend afval in de Eindhovense wijk Oud Woensel.

Doelgroep

Bewoners van Oud Woensel.

Merkomschrijving

Gemeente Eindhoven is verantwoordelijk voor de leefbaarheid in de wijken en heeft Oud Woensel aangewezen als “afvalhotspot”. Een plek waar ongehoord veel afval wordt aangetroffen, met name rondom ondergrondse afvalcontainers. Het (bijgeplaatste) afval zorgt voor een verloederd straatbeeld en dat komt de leefbaarheid niet ten goede. Het schoonmaken en -houden kost geld.

Concept

We wisten het afvalgedrag in Oud Woensel positief te nudgen door te communiceren met… citroengeur. Uit de wetenschap is bekend dat reuk ons sterkste zintuig is en we de geur van citroen (onbewust) associëren met schoon. Uit de praktijk kennen we geurmarketing als een beproefde beïnvloedingstechniek en bovenal is geur een universele “taal” die iedere wijkbewoner spreekt. Meer dan de helft van de bewoners in Oud Woensel heeft een migratieachtergrond.

Media- en middelenstrategie

We hingen vogelhuisjes – afgesloten voor vogels en gevuld met citroengeurkorrels – rondom ondergrondse containers in Oud Woensel. Lokale en landelijke media schreven over de bijzondere resultaten van deze nudge.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken