nrc.next: gratis generatie aan betaalde krant!

nrc.next, een initiatief van NRC Handelsblad BV / Van Walbeek Etcetera

award
Winnaar 2006

Bekijk deze campagne op pagina 334 van het SAN Jaarboek 2006.

Adverteerder
nrc.next, een initiatief van NRC Handelsblad BV
Titel
nrc.next. Ochtendkrantinitiatief op tabloidformaat van NRC Handelsblad.
Bureau
Van Walbeek Etcetera
Account
Olaf Cox, Sonia van Oostveen
Copy
Markus Ravenhorst, Lynsey Schouten
Art
Ben Imhoff, Ralph Kruyssen, Sung van der Peet, Theo Imhoff
Strateeg
Frank Huiberts, Peter Hoitinga
Opdrachtgever
Willem Jan Makkinga
Film/Productiemaatschappij
Lawson (Johan Klungel & Jiek Weishut)
Editor
Lawson (Johan Klungel & Jiek Weishut)
Muziek
B-wave
RTV-producer
Lucia Dondorp
Illustraties
Lawson
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van nrc.next, een initiatief van NRC Handelsblad BV
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Van Walbeek Etcetera
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie winnaars

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Het opbouwen van een positie voor het nieuwe krantenmerk nrc.next in een krimpende markt. Met beperkte kannibalisatie in NRC Handelsblad of andere PCM-titels.

Doelgroep

Hoogopgeleide consumenten, <35 jaar, die alles willen weten en niets willen missen, maar weinig tijd hebben. Het merendeel leest nog geen betaalde krant, omdat ze deze ‘te breed en te grijs’ vindt en inmiddels gewend is om nieuws gratis tot zich te nemen. Plus adverteerders die in contact willen komen met deze nieuwsgeneratie.

Strategie/Concept

Een volledig geïntegreerde campagne, online en offline, waarin nrc.next wordt neergezet als de krant van nu die op directe en toegankelijke wijze het nieuws van vandaag plaatst in de context van morgen. Gebeurtenissen en ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. In dit hectische leven vraagt de doelgroep zich continu af ‘Wat betekent dit voor mij, mijn omgeving, de wereld?’. Ofwel ‘What’s next?’. De campagne laat letterlijk voelen dat nrc. next niet alleen het nieuws brengt, maar dit nieuws ook duiding geeft. ‘nrc.next. Het antwoord op vandaag’. Alle campagneonderdelen worden visueel en/of auditief met elkaar verbonden en sturen primair aan op respons: stimuleren van probeeraankopen (proefabonnement of los nummer). Het resultaat: alle communicatie- en commerciële parameters staan op groen. Zowel op de lezers- als adverteerdersmarkt. Onverwacht succes tegen de krimpende markttrend en -verwachtingen in.

Media- en middelenstrategie

De media-inzet volgt het dagritme van de doelgroep en streeft een confrontatie met de nieuwe krant na. Onder andere via een speciale eenmalig gratis kennismakingseditie van 425.000 ex. één dag voor de introductie. De campagne zelf maakt gebruik van tv, radio, outdoor, print, online, dm, telemarketing, POS en acties op drukke doelgroepspots. Inclusief specifieke toepassingen voor de adverteerdersmarkt. Op middelenniveau is samengewerkt met Redurban, Tribal Internet marketing (online), Provocations (acties on the spot), De Media Maatschap (media), DDK & partners (pr).

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen