Alcohol en tabak zijn schadelijk voor de gezondheid en ontwikkeling van jongeren. Jongeren mogen daarom vanaf 1 januari 2014 tot hun 18e jaar geen alcohol of tabak meer kopen en alcohol ook niet in het openbaar in bezit hebben. Om de naleving te verbeteren willen we middels een sociale norm campagne niet roken en niet drinken <18 bewerkstelligen en deze norm als een olievlek over Nederland laten uitvloeien. Er is gekozen voor een sterk en herkenbaar merklabel dat staat voor deze sociale norm en zorgt voor de verbinding van activiteiten van het ministerie van VWS en haar partners (o.a. Koninklijke Horeca Nederland, KWF kankerbestrijding, Longfonds, Trimbos-instituut, NOC*NSF, supermarkten, Thuiswinkel.org, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Het merk wordt daarmee (uit)gedragen door iedereen die deze sociale norm omarmt en er naar handelt. NIX18 staat voor 'Niet roken, niet drinken onder de 18. Dat is de afspraak'. In tv en radio laten we letterlijk horen en zien dat het maken van de NIX afspraak heel gewoon is en dat 'iedereen van NIX weet'.