NIX18

NIX18

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
MINISTERIE VAN VWS
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2014
Paginanummer
304

Nominatie 2014

Doelstelling

In 2014 is de NIX campagne voortgezet en we leggen dit jaar de nadruk op de jongeren zelf. Met als doel hen bewust te maken van de schadelijke gevolgen van roken en drinken op jonge leeftijd. Daarnaast moet de communicatie helpen om legitimeren vanzelfsprekend(er) te maken voor jongeren <25 jaar.

Doelgroep

De campagne richt zich op jongeren <18 en jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar. Secundaire doelgroep is het algemeen publiek.

Concept

In de uitingen over de schadelijke gevolgen van roken & drinken willen we de jongeren op een ludieke wijze aanspreken. In de online video's vervangen we, op een absurdistische wijze, de woorden 'sigaretten' en 'drank' met de gevolgen daarvan. Zo worden jongeren direct op de gevolgen gewezen, zonder belerende toon. Met als boodschap: 'De afspraak van NIX, is er niet voor niks'. En voor Facebook maken we gebruik van populaire memes. In de legitimatie uitingen willen we duidelijk maken dat jongeren zich overal zullen moeten legitimeren als ze alcohol of tabak willen kopen. Dat doen we op een positieve, droogkomische manier waardoor het zowel de jongeren als de verstrekkers aanspreekt. Een drietal ontmoetingen maakt duidelijk dat kopen zonder ID <25 onder geen enkele voorwaarde meer mogelijk is, ofwel: 'Zonder ID verkopen we NIX'.

Media- en middelenstrategie

We kiezen voor een mix van tv, radio en digitaal. Daarmee kiezen we voor een combinatie van gedwongen en spontane contacten. Via YouTube en RTB wordt de video als pre-roll ingezet die op doelgroep specifieke plaatsen wordt vertoond. Op Facebook worden de posts ingezet en verder verspreid onder de doelgroep. Dit jaar was NIX aanwezig op verschillende events zoals Pinkpop, een event waar jongeren van < en > 18 jaar samenkomen. Hier hebben we de quiz van NIX op de grote schermen naast het podium getoond. Het publiek kon de leeftijd raden. Ook waren we met het Rookhok van NIX aanwezig bij de introductieweken van eerstejaars studenten en op verschillende frisfeesten met o.a de photobooth waar jongeren Pix van Nix konden maken.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken