#myfirstblood

#myfirstblood

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
SANQUIN
Bureau
2Basics Marketing & Sports
Jaar
2018
Paginanummer
326

Winnaar 2018

Doelstelling

1. Interesse en bewustwording bij jonge mannen kweken voor Sanquin. De huidige verdeling m/v van 25/75 moet minimaal naar 50/50. 2. Doelgroep (minimaal 2.500) stimuleren om zich online te registreren en hun bloed te laten testen, met als beloning een speciale skin voor League of Legends. 3. Free publicity genereren voor (actie) Sanquin.

Doelgroep

Jonge mannen (< 35 jaar) geïnteresseerd in gamen en esports. Gamers, esporters, fans en viewers.

Merkomschrijving

Sanquin zorgt voor de bloedvoorziening in Nederland. Zij kan dat dankzij de 380.000 vrijwilligers die bloed geven. De donors zijn het hart van de organisatie. Gem. leeftijd is 43 jaar en voornamelijk vrouw en Sanquin is mede door die vergrijzing op zoek naar jongere aanwas en meer mannen.

Concept

#MyFirstBlood is een crossmediale campagne om gamers te werven als bloeddonor. 'First Blood' is de term van een belangrijk moment in League of Legends (LoL). Te vergelijken met een openingsgoal in een voetbalwedstrijd. In samenwerking met Riot Games, vertaalde Sanquin het First Blood moment naar de eerste keer dat iemand in het echte leven bloed geeft: #MyFirstBlood. Sanquin stimuleerde Nederlandse gamers om zich online te registreren en vervolgens hun bloed te laten testen, waarbij een donor zijn eerste bloed geeft. LoL fans kregen na hun bloedtest een speciale LoL (ingame) skin als beloning.

Media- en middelenstrategie

Basis van het programma is de unieke samenwerking tussen Sanquin & Riot Games. Waardoor wij heel gericht (o.a. via IP / Inlogscherm van de Riot Games Client) NL fans konden bereiken, bewust konden maken van het geven van bloed en konden verleiden met een ingame skin om zich te registreren. Voor het eerst werd ook een Nederlandse stream opgezet tijdens de EU LCS Summer Split; de EK Finale van het League of Legends-spel, met volledig Nederlands commentaar. Tijdens elke First Blood die plaatsvond kwam er een visual in beeld. Deze samenwerking was ideaal voor het bereiken van de doelgroep. Deze moeilijk te bereiken groep is oververtegenwoordigd binnen de LoL game, waardoor Sanquin direct toegang kreeg tot hen. De campagne kende 3 fases: awareness in aanloop naar het EK LoL, aanmelden als first time donor (krijg een skin), versterken Sanquin aanwezigheid in de scene (on- & offline). Resultaat 5.000 nieuwe donoren.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken