MONO, ongestoord onderweg

RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT / Roorda Reclamebureau

Bekijk deze campagne op pagina 320 van het SAN Jaarboek 2018.

Adverteerder
RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Bureau
Roorda Reclamebureau
Account
Donna Zweevel, Hans Bauman
Copy
Joeri Jansen, Edward van der Veen
Art
Joeri Jansen, Roy Frencken
Strateeg
Christine Swankhuizen (TR), Paul Sijtsma
Opdrachtgever
Michiel Dammen, Marije Slagboom
Film/Productiemaatschappij
In Case Of Fire, regisseur Sven Super
Editor
Martin Heijgelaar
Muziek
Merlijn Snitker
RTV-producer
Marcel Ossendrijver
Fotografie
Jeroen Hofman
Illustraties
Raphael Bartels
In samenwerking met
Tabula Rasa, Initiative
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Roorda Reclamebureau
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers stijgt sinds 2015 weer. Hoewel het niet te meten is, kunnen we best stellen dat dit vooral te 'danken' is aan het gebruik van de smartphone in het verkeer. Om gedragsverandering te bewerkstelligen gaan we: een duidelijke sociale norm stellen, haalbare handelingsperspectieven aanbieden en de risicoperceptie vergroten.

Doelgroep

Alle bestuurders (zowel automobilisten als fietsers) en verstuurders (de sociale omgeving van de bestuurders die hen berichten sturen, ook als ze weten - of kunnen weten - dat ze onderweg zijn). Dat is dus heel Nederland, en we zijn allemaal soms bestuurder en soms verstuurder. We focussen op vier archetypen: de fietsende tiener, de jonge onervaren automobilist, de zakelijke rijder en de bestelwagenchauffeur.

Strategie/Concept

Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als bestuurder moeilijk om binnenkomende berichten te weerstaan. Daarom spreken we in deze campagne ook de sociale omgeving aan om zo de sociale druk bij de bestuurder weg te nemen. We doen dit door alle bestuurders uit onze campagne samen te laten komen op één kruispunt. Een krachtig campagnebeeld dat laat zien dat we elkaar op de weg allemaal tegenkomen en dat je daar ongestoord onderweg moet kunnen zijn.

Media- en middelenstrategie

Om het merk snel bekendheid te geven en de sociale norm zo snel mogelijk te vestigen, zetten we televisie, radio en outdoor in. Met online/social video (mobile first) en display/social ads leiden we de doelgroep direct naar het goede gedrag: een app download (Android) of een instructievideo om je instellingen aan te passen (iOS). Via een free publicity offensief kregen we aandacht in talloze radio-/tv-programma's en in vrijwel alle on- en offline nieuwsmedia. Op het kruispunt en in de commercials figureerde influencer Hanwe die ook diverse vlogs en Instagram posts aan MONO wijde.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen